بیماری های رایج در کبوترها

بیماری های رایج در کبوترها
16 سپتامبر , 2024 بدون نظر

کبوترها حیوانات خانگی بسیار محبوبی هستند. آنها پرندگانی با پاهایی کوتاه و تنومند هستند که تقریباً در همه جای دنیا، هم در طبیعت و هم در در خانه یافت می‌شوند. با این حال این پرندگان به عنوان حیوانات خانگی، ممکن است گاهی بیمار شوند و این بیماری ها می‌توانند علائم مختلفی از جمله مشکلات تنفسی، اسهال و حتی مرگ را در کبوترها ایجاد کنند. در ادامه این مطلب از دانه مارکت به بررسی برخی از بیماری های رایج در کبوترها می‌پردازیم.

برخی از بیماری های رایج در کبوترها

  • شانکر یا افت
  • شپش
  • کوکسیدیوز یا کوکسیدیا
  • کرم ها
  • هگزامیتا
  • مایت یا هیره
  • کلامیدیا یا عفونت باکتریایی
  • عفونت های حاد تنفسی
  • مایکوپلاسما

بیماری شانکر در کبوترها

شانکر توسط یک ارگانیسم کوچک به نام تک یاخته ایجاد می‌شود و معمولاً باعث مشکلات تنفسی می‌گردد. این بیماری به راحتی از پرنده ای به پرنده دیگر منتقل می‌شود اما خوشبختانه نمی‌تواند بیش از چند دقیقه در خارج از بدن پرنده، زنده بماند. کاسه اب یا ظرف غذای پرنده مشترک در کبوترها یا غذا دادن آنها به جوجه های خود می‌تواند شانکر را به کبوترهای دیگر منتقل کند.
ارگانیسمی که باعث ایجاد شانکر می‌شود، معمولاً در گلو، مجرای صفراوی و سایر قسمت های دستگاه گوارش یافت می‌شود. علائم شانکر بسته به قسمتی از بدن که این ارگانیسم در آن یافت می‌شود، متفاوت خواهد بود،.اما از آنجایی که بیشتر گلو را درگیر می‌کند، اکثر کبوترها روی لوزه ها دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. علائم دیگر شانکر، علاوه بر مشکلات تنفسی، شامل اسهال، کاهش وزن، بی حالی و خونریزی از دهان است. لازم به ذکر است اگر این بیماری درمان نشود، علائم بدتر می‌شود و شانکر می‌تواند باعث مرگ پرنده شود.
ضایعات شانکر مانند سایر انواع عفونت ها به نظر می‌رسند، اما شانکر تنها قسمت هایی از بدن کبوتر را که مربوط به دستگاه گوارش یا نزدیک به آن هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. این به ان معنا است که ضایعه روی بال، قطعاً شانکر نخواهد بود. ناگفته نماند این ارگانیسم ممکن است به صورت میکروسکوپی در مدفوع نیز دیده شود. اما نگران نباشید چرا که اگر کبوتر شما مبتلا به شانکر باشد، می توان آن را با داروهای تجویز شده توسط دامپزشک درمان کرد.

انواع کرم ها در کبوتر

از جمله دیگر بیماری های رایج در کبوترها، مانند بسیاری از انواع دیگر حیوانات وجود انواع کرم است. زیرا کبوترها می‌توانند انواع مختلفی از کرم ها را در مجرای روده خود نگه دارند. کرم‌های گرد، کرم‌های نواری و کرم‌های انگلی در دستگاه گوارش کبوتر رشد کرده و زندگی می‌کنند و می‌توانند باعث اسهال، ضعف، افزایش حساسیت به سایر بیماری‌ها و مشکلات عملکردی در کبوترها شوند. بنابراین گاهی اوقات شما می‌توانید کرم‌هایی را ببینید که از مدفوع کبوتر عبور می‌کنند، اما اغلب تخم‌های آنها در بررسی میکروسکوپی فضولات پیدا می‌شود.
کبوترها با خوردن حشرات و بلعیدن فضولات آلوده سایر پرندگان کرم می‌گیرند، بر این اساس جلوگیری از کرمو شدن کبوتر شما بسیار دشوار است. برای غربالگری این انگل‌ها، معاینات میکروسکوپی منظم مدفوع کبوتران توصیه می‌شود. درمان نیز شامل دارویی است که می‌تواند مانند سایر داروهای کبوتر به آب آنها اضافه شود یا به صورت خوراکی در یک سرنگ تجویز شود.

بیماری کوکسیدیا در کبوتر

کوکسیدیا همانند کرم ها، یک تک یاخته روده ای است که در کبوتر و سایر حیوانات یافت می‌شود و اغلب باعث اسهال، کاهش جذب مواد مغذی، ضعف، بی حالی و کاهش وزن می‌شود. کوکسیدیا با خوردن فضولات آلوده به راحتی از کبوتری به کبوتر دیگر منتقل می‌شود و به مقدار کم و قابل قبول در محل نگهداری کبوترها یافت می‌شود.
توجه داشته باشید که کوکسیدیا یک ارگانیسم میکروسکوپی است، بنابراین بدون میکروسکوپ نمی‌توانید آن را ببینید. از این رو معاینه منظم مدفوع توسط دامپزشک توصیه می‌شود تا مطمئن شوید کبوتر شما کوکسیدیا ندارد. علیرغم اینکه مقدار کمی از تک یاخته در مدفوع قابل قبول است، اما اگر کبوتر شما کوکسیدیا و مدفوع شل که شایع ترین نشانه کوکسیدیا است را داشته باشد، باید برای درمان آن، دارو دریافت کند.

بیماری های رایج در کبوترها

بیماری هگزامیتا در کبوترها

از جمله دیگر بیماری های رایج در کبوترها، هگزامیتا است. این موجود بسیار شبیه به تک یاخته ای است که باعث ایجاد شانکر در کبوتر می‌شود. اما خوشبختانه، هگزامیتا برای اکثر کبوترها به اندازه شانکر جدی نیست، اما هنوز توصیه می‌شود پرنده ای که این بیماری برای ان تشخیص داده شده است را، درمان کنید. این ارگانیسم را می‌توان به صورت میکروسکوپی در مدفوع یافت. البته متاسفانه هگزامیتا به دلیل ظاهر مشابه، اغلب با شانکر اشتباه گرفته می‌شود.

شپش و کنه در کبوترها

انگل های خارجی مانند شپش، کنه و مگس یک آزار واقعی برای کبوتر خانگی شما هستند. این آفات مزاحم نه تنها کبوتر شما را نیش زده و تحریک می‌کنند، بلکه می‌توانند آسیب های جدی تری مانند از دست دادن خون را به پرنده شما وارد کنند. ظاهر پوسته پوسته در نواحی بدون پر کبوتر، سوراخ های ریز در ساقه پرها و خارش پرندگان، همگی نشانه وجود انگل های خارجی هستند. ناگفته نماند بسته به نوع انگل، معمولاً از اسپری های دارویی برای کبوتر آلوده استفاده می‌شود.

عفونت های تنفسی کبوترها

به غیر از شانکر، عفونت های تنفسی احتمالاً ترسناک ترین نوع مشکلی است که صاحبان کبوتر با آن مواجه هستند. چرا که عفونت های تنفسی بسیار مسری بوده و پرندگان پر استرس، مسن و جوان بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند.
این نوع از عفونت‌ها، تنفس و پرواز را برای پرنده سخت می‌کنند. بنابراین پرندگان مبتلا، فعالیت کمتری دارند و اغلب با دهان باز نفس می‌کشند. آنها همچنین در حین تنفس تلاش بیشتری می‌کنند، با چشمان بسته می‌نشینند، غذا نمی‌خورند و در نهایت می‌میرند.
دلایل بسیاری از جمله قارچ ها، ویروس ها، باکتری ها و کنه ها می‌توانند باعث عفونت تنفسی در کبوترها شوند. عفونت ها می‌توانند ریه ها، کیسه های هوایی، سینوس ها و سایر قسمت های دستگاه تنفسی را درگیر کنند. درمان تهاجمی، از جمله بردن پرنده نزد دامپزشک هنگام مشاهده علائم تنفسی، تمیز کردن محیط، درمان انگل‌های زمینه‌ای که ممکن است کبوتر شما را مستعد بیماری کرده باشد، یافتن علت عفونت و درمان دارویی کبوتر، همگی در ریشه‌کن کردن این نوع از بیماری های رایج در کبوترها مهم هستند.

بیماری کلامیدیا در کبوتر

سویه های مختلف کلامیدیا در کبوترها وجود دارد و برخی از پرندگان، علائمی را از خود نشان نمی‌دهند. اما اگر کبوتر شما استرس داشته باشد، ممکن است این ویروس را شعله ور کند. متاسفانه این بیماری قابل درمان نیست و عفونت‌های تنفسی ناشی از ویروس، نگرانی واقعی در کبوترهایی است که کلامیدیا دارند.

در اینجا با بررسی اخرین نوع از بیماری های رایج در کبوترها، این مقاله را به پایان می‌رسانیم. ناگفته نماند که شما برای اشنایی با سایر پرندگان مشابه، می‌توانید مقاله ای با عنوان « قمری » را نیز در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

مایکوپلاسما در کبوترها

یکی از علل عفونت های تنفسی، مایکوپلاسما است که می‌تواند مجرای تنفسی کبوترها را آلوده کند. علائم عفونت مایکوپلاسما مانند علائم کلامیدیا و سایر عفونت های تنفسی است، بنابراین بسته به قسمتی از دستگاه تنفسی که آلوده شده، ممکن است ترشحات بینی، سرفه، عطسه و سایر علائم را در پرنده خود ببینید. فراموش نکنید که استرس دلیل اصلی برای نشان دادن علائم مایکوپلاسما در کبوتر است. از این رو، مدیریت یک محیط تمیز، بدون استرس و ایده آل برای کبوتر شما در حفظ سلامت پرنده تان بسیار مهم است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.