آیا پوست موز یا موز برای طوطی مفید است؟

موز برای طوطی
23 سپتامبر , 2024 بدون نظر

موز یکی از محبوب ترین میوه های جهان است و حتی در میان برخی از گونه های پرندگان نیز طرفدار دارد. به همین دلیل باید همچون سایر میوه های استوایی هر از چند گاهی، در رژیم غذایی طوطی ‌ها گنجانده شود. توجه داشته باشید که موز برای طوطی شما مفید بوده، زیرا حاوی فیبر، ویتامین های A، B6 و C، پتاسیم، منیزیم و آنتی اکسیدان است. البته برخی از طوطی ها مصرف موز را با پوست دوست دارند. چرا که از جویدن بافت لاستیکی پوست آن لذت می‌برند. ناگفته نماند که در چنین شرایطی، باید پوست را به طور کامل بشویید تا آلودگی ها و آفت کش های احتمالی آن از بین بروند. در ادامه این مطلب از دانه مارکت، سایر نکات ضروری در خصوص تغذیه طوطی‌ها با موز را بررسی می‌کنیم.

آیا موز برای طوطی مفید است؟

موز (Musa) میوه ای است که در آب و هوای گرمسیری در سراسر جهان از جمله آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا رشد می‌کند.
پس از آنجایی که طوطی ها بومی این مناطق هستند، طوطی های خاکستری آفریقایی، ماکائو، رینگ نک، سنگال، الکساندرین، کواکر و آمازون می‌توانند در صورت امکان، موز بخورند. این میوه را می‌توان به صورت تازه، منجمد و خشک شده، البته در حد اعتدال، برای این طوطی‌ها سرو کرد.
بررسی مواد مغذی ضروری موجود در موز

  • فیبر

یک موز متوسط حاوی 3 گرم فیبر در هر 100 گرم است. جالب است بدانید 0.4 گرم فیبر محلول، روند هضم طوطی را کند می‌کند، احساس سیری را افزایش می‌دهد و باعث کاهش سطح کلسترول می‌شود. فیبر نامحلول نیز مدفوع را حجیم کرده و عمل دفع طوطی را آسان تر می‌کند.

  • ویتامین B6

بدن طوطی‌ها نمی‌تواند ویتامین B6 (پیریدوکسین) تولید کند. این یک ویتامین محلول در آب است که به متابولیسم پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها کمک کرده و آنها را به انرژی تبدیل می‌کند. ویتامین ب 6 همچنین به ایجاد گلبول های قرمز و انتقال دهنده های عصبی نیز کمک می‌کند. یک موز متوسط 1.3 تا 1.5 میلی گرم ویتامین B6 به طوطی می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که اگر طوطی شما احساس غمگینی یا افسردگی می‌کند، مصرف ویتامین B6 می‌تواند برای او مفید باشد. زیرا پیریدوکسین انتقال دهنده های عصبی را ایجاد می‌کند که احساسات پرندگان را کنترل و تنظیم می‌کند.

  • ویتامین سی

در هر 100 گرم موز، 8.7 میلی گرم ویتامین C (اسید اسکوربیک) وجود دارد. فواید ویتامین C عبارتند از:

  • تقویت کننده سیستم ایمنی
  • جذب آهن
  • التیام زخم
  • حذف رادیکال های آزاد
  • التهاب کمتر و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها
  • بهبود سلامت پوست با تولید کلاژن
  • البته لازم به ذکر است ویتامین C می‌تواند با متابولیسم گلوکز در کبد تولید شود، بنابراین مصرف آن برای پرندگان ضروری نیست.
  • ویتامین A

طوطی‌ای که ویتامین A کافی را دریافت نمی‌کند، در خطر ابتلا به هیپوویتامینوز A است. موز حاوی ویتامین A است، بنابراین تغذیه طوطی‌ها با موز، برای سلامت چشم، پیشگیری از آب مروارید و ورم آن مفید است. ویتامین A همچنین به رشد سلولی و تنظیم سیستم ایمنی کمک می‌کند و برای جلوگیری از برخی شرایط تنفسی، پلی اوری، پلی دیپسی و کیفیت پایین پرها ضروری است. از جمله دیگر میوه های سرشار از ویتامین A می‌توانیم به پاپایا، شلیل و نارنگی اشاره کنیم.

  • پتاسیم

پتاسیم یک الکترولیت است که به تنظیم عملکرد قلب، جلوگیری از سکته مغزی و کنترل فشار خون کمک می‌کند. به گفته دانشگاه هاروارد، یک موز متوسط حاوی 450 میلی گرم پتاسیم است و پرتقال، زردآلو و گریپ فروت سایر منابع خوب پتاسیم هستند.

  • منیزیم

در هر 100 گرم موز 27 میلی گرم منیزیم وجود دارد. منیزیم برای تبدیل غذا به انرژی، قابل استفاده است و به ایجاد پروتئین از اسیدهای آمینه ضروری کمک می‌کند. سایر منابع عالی منیزیم شامل کیوی، شاه توت و تمشک هستند.

  • تیروزین

موز حاوی مقداری تیروزین است. این اسید آمینه مغز را قادر می‌سازد تا نوراپی نفرین تولید کند که به حافظه، هوشیاری و تمرکز ذهنی طوطی کمک می‌کند.

نحوه تغذیه طوطی‌ها با موز

موز تازه، پخته یا منجمد یک نوع تغذیه سالم برای طوطی ها است. با این حال برخی از طوطی ها می‌توانند در مورد غذاهای جدید حساس باشند. بنابراین برای تهیه غذای طوطی خود به موارد زیر دقت کنید.

  • ارگانیک بودن موز

تغذیه طوطی‌‌ها با موز چه با پوست و چه بدون پوست، باید با محصولات ارگانیک صورت بگیرد. چرا که برای از بین بردن حشرات و آفات، موز را با سموم مختلف سمپاشی می‌کنند. اما شما می‌توانید موز ارگانیک را در بازارهای کشاورزان یا فروشگاه های مواد غذایی سالم پیدا کنید. البته فراموش نکنید که حتی انواع ارگانیک این میوه نیز باید قبل از سرو، شسته شوند.

  • موز کامل

طوطی‌ها با منقارشان موز را از درخت ان جدا می‌کنند، بنابراین احتمالاً حیوانات خانگی ما، موز خام را برای خوردن ترجیح می‌دهند. از این رو دادن مقداری موز به طوطی با پوست، منبع خوبی از مواد مغذی را برای او فراهم می‌کند.

  • موز پخته شده

در برخی از موارد طوطی شما ممکن است غذای ترد را به بافت های لاستیکی آن ترجیح دهد. در این صورت می‌توانید:

  • موز را به صورت چیپس میوه خرد کنید.
  • پوست آن را به صورت نواری برش دهید.
  • هر دو را به مدت 15-20 دقیقه در فر قرار دهید.
  • حال بگذارید تا موز پخته شده، سرد شود و سپس آن را به طوطی خود تقدیم کنید.
  • توجه داشته باشید که این کار باعث سفت شدن بافت موز، تند شدن طعم آن و تقویت عطر میوه ای آن می‌شود. اما از آنجایی که محتوای آب موز را حذف می‌کند، دیگر منبع هیدراتاسیون پرنده شما نخواهد بود.
  • جوشاندن پوست موز

طوطی شما ممکن است بافت لاستیکی پوست موز را دوست نداشته باشد. در این شرایط می‌توانید آن را با آب جوش نرم کنید تا زمانی که به این غذای جدید عادت کند. البته فراموش نکنید که شما نباید نزمک یا روغن را به این غذا اضافه کنید. چرا که می‌توانند طوطی شما را مسموم کنند.

موز برای طوطی

مقدار مناسب تغذیه طوطی‌ها با موز

در هر 100 گرم موز، 12 گرم قند طبیعی (فروکتوز، گلوکز، ساکارز و مالتوز) وجود دارد. در نتیجه موز میوه‌ای شیرین است و باید به مقدار کمی به طوطی‌ها داده شود. همچنین اگر شما به یک طوطی موز سبز یا نرسیده بدهید، در واقع او را با نشاسته تغذیه کرده‌اید که این کار باعث افزایش سطح قند خون طوطی نمی‌شود و انرژی متعادل و پایدارتری را به آن می‌دهد. در نهایت باید بگوییم که یک موز کوچک پوست کنده نشده، یک بار در هفته به صورت رسیده یا نارس، می‌تواند سلامتی طوطی شما را تقویت کند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تغذیه پرندگان با سایر خوراکی‌ها، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « آیا پرندگان می‌توانند چغندر بخورند؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

سوالات متداول

در اینجا با پاسخ به چند سوال پر تکرار در خصوص تغذیه طوطی‌ها با موز، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

آیا طوطی ها می‌توانند پوست موز را بخورند؟

پوست موز برای طوطی بی خطر است و بیشتر مواد مغذی موجود در این میوه، در پوست آن متراکم شده است. البته انسانها از بافت لاستیکی و طعم تلخ پوست موز بیزار هستند، اما طوطی ها گاهی آن را دوست دارند. علاوه بر اینها پوست موز دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها از جمله کاروتنوئیدها و پلی فنول ها است. بنابراین بهتر است برای به حداکثر رساندن سطح آنتی اکسیدان، طوطی‌ها را با پوست های نرسیده موز تغذیه کنید.

آیا طوطی ها می‌توانند برگ موز را بخورند؟

برگ های موز را می‌توان به صورت خام یا پخته برای طوطی ها سرو کرد. البته طوطی‌ها معمولاً قبل از خوردن برگ موز، از آن به عنوان یک اسباب بازی لذت می‌برد. ناگفته نماند که شما می‌توانید برگ های موز را به صورت منجمد یا تازه در اکثر بازارهای آسیایی پیدا کنید. سپس می‌توانید آنها را به اندازه دلخواه برش داده و به طوطی خود بدهید تا به عنوان اسباب بازی با آنها بازی کند.

آیا طوطی ها می‌توانند چیپس موز بخورند؟

گاهی از موز چیپس میوه تهیه می‌کنیم که استفاده از آن، یک راه بی خطر برای تغذیه طوطی ها است. البته برخی از چیپس های موز خریداری شده از فروشگاه، حاوی شکر یا روغن هستند که چربی و کالری اضافی آنها برای دوست پردار شما مضر است. از این رو شما باید فقط چیپس موز ارگانیک را به طوطی خود بدهید که هیچ مواد افزودنی ندارد. برای این کار می‌توانید خودتان با خرد کردن موز و خشک کردن آن، برای طوطی خود چیپس میوه تهیه کنید.

آیا طوطی ها می‌توانند نان موز بخورند؟

بیشتر انواع نان موزی برای طوطی ها خطرناک هستند. زیرا دستور العمل های سنتی تهیه آنها عبارتند از:

  • نمک
  • قند
  • آرد
  •  روغن

که این مواد غذایی می‌توانند سیستم گوارش طوطی شما را مختل کرده، منجر به افزایش وزن او شوند و بر سلامت قلب پرنده تأثیر منفی بگذارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.