چیزهایی که زبان بدن پرنده‌تان به شما می‌گوید!

زبان بدن پرنده‌

اگر به دنبال ایجاد یک رابطه درست با حیوان خانگی خود هستید، زبان بدن او را فرا بگیرید. چرا که پرنده‌ها نیز درست مانند انسان ها، از زبان بدنشان برای بیان احساسات و خواسته های خود استفاده می‌کنند. بنابراین اگر یاد بگیرید که زبان بدن پرنده‌تان و سیگنال‌های مربوط به آن را چطور تفسیر کنید، می‌توانید رابطه خود و او را بهبود ببخشید. به همین خاطر در ادامه این مطلب از دانه مارکت به بررسی برخی از رفتارهای رایج در این حیوانات دوست داشتنی و تفسیر زبان بدن پرندگان می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

آیا پرنده‌ام من را دوست دارد؟

چند راه برای تشخیص اینکه آیا پرنده خانگیتان، شما را دوست دارد یا نه وجود دارد. یکی از آنها تماس چشمی است. پس اگر پرنده‌تان مدام به شما نگاه می‌کند، به نظر می‌رسد که به کاری که انجام می‌دهید علاقمند است. مورد دیگر نشستن مداوم روی شانه یا دستتان است. این یعنی پرنده‌تان از همراهی با شما لذت می‌برد و در کنار شما احساس راحتی می‌کند.

چگونه زبان بدن پرنده‌ خود را تفسیر کنیم؟

شاید متوجه نباشید، اما حتماً شما هم گاهی متوجه برخی رفتارهای پرنده خود می‌شوید. مثلاً وقتی پرنده‌ای سرش را زیر بالش می‌گذارد، می‌فهمید که وقت خواب او فرا رسیده است یا وقتی سرش را بالا و پایین می‌کند، می دانید که به دنبال غذا است. پف دادن پرها نیز اغلب نشانه احساس سرما در پرندگان است.

تفسیر سایر سیگنال‌ها در زبان بدن پرندگان

اغلبِ پرندگان از سه راه اصلیِ صدا، حرکات و زبان بدن برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. از این رو با خواندن مطالب زیر و زیر نظر گرفتن رفتار حیوان خود می‌توانید زبان بدن پرنده‌تان را تفسیر کرده و به خواسته‌های او پی ببرید. در ادامه برخی از این رفتارها را شرح می‌دهیم:

خیره نگاه کردن

وقتی پرنده احساس خطر می‌کند، چشم‌ها و مردمک‌هایش گشاد می‌شود. در چنین حالتی به نظر می‌رسد که حیوان خانگی شما به مهاجم احتمالی خود خیره شده است. این رفتار اغلب در پرندگان اسیر که از حضور نگهبانان خود احساس خطر می‌کنند، دیده می‌شود. در طبیعت نیز زمانی که یک پرنده با شکارچی خود یا حیوان متخاصم دیگری روبرو می‌شود، این رفتار را از خود نشان می‌دهد.

همینطور پرندگان با خیره شدن به مهاجم خود سعی می‌کنند تا حد امکان، بزرگ و ترسناک به نظر برسند. البته این رفتار ممکن است گاهی با نمایش‌های تهاجمی دیگری مانند به هم زدن پرها یا جیغ زدن نیز همراه باشد.

گردن کشیدن

وقتی پرنده ای گردن خود را می‌کشد، معمولاً نشان دهنده این است که به دنبال غذا می‌گردد. چرا که با این کار، پرنده می‌تواند دید بهتری از محیط اطراف خود داشته باشد. البته گاهی اوقات، پرنده، گردن خود را می‌کشد تا دید بهتری از شکارچیان احتمالی داشته باشد. از این رو پرندگان با گردن کشیدن می‌خواهند دید بهتری از اتفاقات اطراف خود داشته باشند و مطمئن شوند که در خطر نیستند. در برخی از موارد نیز پرنده در زمان جفت گیری، گردن خود را می‌کشد. چرا که تصور می‌کند با دراز کردن گردنش می‌تواند خود را بزرگتر نشان داده و برای جفت های احتمالی چشمگیرتر باشد!

لرزاندن بال یا بدن

دلایل مختلفی وجود دارد که پرنده ممکن است به خاطر آنها بال یا بدن خود را تکان دهد. با این حال این حرکت به طور کلی می‌تواند نشانه‌ای از هیجان، خستگی یا حتی ترس باشد. البته یک دلیل شایع دیگر نیز برای این رفتار وجود دارد و آن هم خلاص شدن از شر آب های اضافه است. بر این اساس وقتی که پرندگان حمام می‌کنند، اغلب بال ها و بدن خود را تکان می‌دهند تا خشک شوند.

بنابراین، اگر دیدید پرنده‌تان پرهایش را تکان می‌دهد، احتمالاً سعی می‌کند تمیز و راحت بماند. البته، اگر لرزش پرنده بیش از اندازه طول کشید یا حیوانتان مدام این کار را تکرار کرد، بهتر است با دامپزشک یا متخصص حیوانات در این رابطه مشورت کنید.

زبان بدن پرنده‌

کشش

یکی از پر تکرارترین سیگنال‌ها در زبان بدن پرنده‌، انجام حرکات کششی است. کشش بخشی ضروری از برنامه روزانه پرندگان است و به آنها کمک می‌کند تا سالم و راحت بمانند. هنگامی که یک پرنده خود را می‌کشد در واقع چندین گروه مختلف از ماهیچه های خود را در این کار درگیر می‌کند. این کار کمک می‌کند تا ماهیچه های او فشرده و منعطف بماند. علاوه بر این، کشش به پرندگان کمک می‌کند تا لاغر بمانند و خطر چاقی را در آنها کاهش می‌دهد.

بال های افتاده

زبان بدن پرنده‌ می‌تواند پیام های مختلفی را به شما منتقل کند. یکی از این پیام ها زمانی منتقل می‌شود که پرنده بال های خود را در حالت افتاده قرار می‌دهد. این کار معمولاً نشانه این است که پرنده خسته است و به دنبال مکانی برای استراحت می‌گردد. با این حال، بال های افتاده در مواقعی می‌تواند نشانه‌ای از بیماری و یا آسیب نیز باشد. پس بهتر است در این شرایط پرنده را از نزدیک بررسی کنید تا ببینید مشکلی دارد یا نه.

نشخوار یا بازگشت مجدد غذا

نشخوار یا بازگشت مجدد به فرآیند استفراغ گفته می‌شود که در بسیاری از پرندگان طبیعی است. چرا که این کار به پرندگان کمک می‌کند تا دستگاه گوارش خود را تمیز و سالم نگه دارند. بر این اساس پرنده، غذای هضم نشده را بیرون می‌آورد و دوباره به دهانش می‌برد و قبل از قورت دادن غذا، دوباره آن را می‌جود.

این فرآیند به حذف هر گونه سم یا انگلی که ممکن است در غذا وجود داشته باشد، کمک می‌کند. پرندگان همچنین از این کار برای غذا دادن به چوجه های خود استفاده می‌کنند. چرا که هضم غذای برگشت داده شده برای جوجه ها راحت تر از هضم حشرات کامل یا انواع دان پرنده است.

تکان دادن دم

می‌خواهید زبان بدن پرده خود را تفسیر کنید؟ به دم او توجه کنید. وقتی پرنده ای دمش را تکان می‌دهد، خوشحالی یا هیجان خود را با شما به اشتراک می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر پرنده‌تان در حال غذا خوردن دم خود را تکان می دهد، ممکن است به این دلیل باشد که او از غذا لذت می‌برد. همچنین اگر پرنده‌تان در حال پرواز دم خود را تکان می‌دهد، ممکن است به این دلیل باشد که از احساس پرواز لذت می‌برد. البته در برخی موارد نیز ممکن است پرنده در هنگام ترس یا عصبی بودن دم خود را تکان دهد. مثلاً پرنده‌ای که توسط یک شکارچی تعقیب می‌شود، با تکان دادن دم خود قصد دارد تا حواس شکارچی را پرت کند. همچنین اگر پرنده ای در یک محیط جدید قرار بگیرد ممکن است به هنگام کاوش محیط دم خود را تکان بدهد.

پارس کردن یا غرغر کردن

بسیاری از پرندگان می‌توانند پارس، پچ پچ و یا غرغر کنند. به طور کلی، پرندگان از این صداها برای برقراری ارتباط با سایر اعضای گونه خود استفاده می‌کنند. مثلاً یک پرنده ممکن است برای هشدار دادن به دیگران در مورد خطر یا ادعای قلمرو خود پارس کند. پچ پچ کردن هم در زبان بدن پرنده‌ها معمولاً نشان دهنده هیجان یا ترس است، در حالی که غرغر کردن اغلب به عنوان نشانه پرخاشگری تفسیر می‌شود.

گاز گرفتن

گاز گرفتن پرنده بسته به موقعیتی که در آن قرار دارد می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر یک پرنده مادر جوجه‌های خود را گاز بگیرد، احتمالا فقط در تلاش است تا آنها را از لانه خارج کند. اما اگر دو پرنده بالغ یکدیگر را گاز بگیرند، این کار می‌تواند نشانه پرخاشگری آنها باشد.

علاوه بر این، برخی از پرندگان به عنوان بخشی از مراسم خواستگاری جفت خود را گاز می‌گیرند. در این حالت گاز گرفتن نوعی بازیگوش است و به قصد آسیب رساندن به پرنده دیگر انجام نمی‌گیرد. در نهایت، برخی از پرندگان از روی ترس یا استرس گاز می‌گیرند. بنابراین اگر پرنده‌تان احساس خطر کند، ممکن است برای محافظت از خود شما را گاز بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و تفسیر درست این نشانه از زبان پرنده خود می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « علت گاز گرفتن پرنده خانگی » در وبلاگ دانه مارکت مطالعه نمایید.

زبان بدن پرنده‌

نفس نفس زدن

پرندگان ممکن است به دلایل مختلفی نفس نفس بزنند، اما رایج ترین علت این کار، استرس گرمایی است. چرا که این حیوانات نیز مانند انسان ها نیاز به تنظیم دمای بدن خود دارند. از این رو هنگامی که هوای بیرون بسیار گرم است، بیشتر نفس نفس می‌زنند تا از گرم شدن بیش از حد بدن خود جلوگیری کنند. پرندگان همچنین می‌توانند در صورتی که خیلی مضطرب هستند یا استرس دارند نیز نفس نفس بزنند.

رژه رفتن

وقتی پرنده‌تان را در حال راهپیمایی و رژه رفتن می‌بینید، یعنی پرنده دارد به دنبال جفت می‌گردد. چرا که معمولاً پرنده نر در مقابل ماده رژه می‌رود و با نشان دادن پرهای رنگارنگ خود و سر و صدا کردن، توجه او را جلب می‌کند. در این حالت اگر پرنده ماده به او علاقمند باشد به راهپیمایی او می‌پیوندد. از این رو این رفتار در زبان بدن پرنده‌ها به عنوان “نمایش جفت گیری” شناخته می شود. (اغلب در طول فصل بهار)

کلام آخر

همانطور که دیدید یکی از راه‌های خواندن زبان بدن پرنده، نگاه کردن به وضعیت بدن او است. چرا که هر تغییری در ظاهر او می‌تواند نشان از یک خواسته یا حس جدید در این حیوانات باشد. پس اگر می‌خواهید بدانید که پرنده شما تشنه، گرسنه، خشمگین یا خشنود است به زبان بدن او توجه کنید. این کار همچنین به شما کمک می‌کند تا زودتر علائم بیماری را در حیوان خانگی خود تشخیص دهید و او را به دامپزشک برسانید. در پایان یادآور می‌شویم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رفتارهای پرندگان می‌توانید سایر مقالات ما را در دانه مارکت بخوانید و همچنین دان و غلات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین از این فروشگاه خریداری نمایید.

4 نظر

  1. 19 اکتبر , 2023
    نسترن

    سلام ببخشید جیغ زدن عروس هلندی نشونه چیه؟

    پاسخ
  2. 20 اکتبر , 2023
    مهرداد

    دلایل مختلفی داره. میتونه از عصبانیت باشه یا به خاطر درخواست غذای مورد علاقه. یا حتی به خاطر تنهایی و افسردگی. باید علائم دیگه رو در نظر بگیرین تا دلیل اصلیش رو متوجه بشین

    پاسخ
  3. 2 نوامبر , 2023
    فرشید

    پرارایی بیش از حد نشون دهنده چه مشکلیه؟

    پاسخ
  4. 24 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، فرشید عزیز اغلب پرنده های خونگی به ویژه طوطیسانان تا حدود ۵ الی ۶ ساعت در روز رو هم ممکنه به اراستن پرهای خودشون اختصاص بدن و این یک رفتار طبیعیه. بنابراین اگه این پرارایی با جیغ، درد یا رفتارهای مخرب همراه نباشه مشکلی نداره. در غیر این صورت بهتره حتما با دامپزشک پرندتون در این مورد مشورت کنید

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.