آشنایی با پرنده کمرکلی و ویژگی‌های رفتاری آن

پرنده کمرکلی
31 اکتبر , 2022 بدون نظر

کمرکلی‌ها پرندگان کوچکی هستند و رنگ‌های منحصر به ‌فردی دارند که آن‌ها را از سایر پرندگان متمایز می‌کند. نام لاتین این پرنده Sitta Europaea است و نوع لانه سازی خاصی دارد. برای این کار این پرندگان، یک ‌مهره را به شکاف درخت می‌چسبانند و سپس مکرراً با منقار خود به آن ضربه می‌زنند تا زمانی که شکاف مربوطه در درخت باز شود. از این رو پرنده کمرکلی با نام‌های دیگری چون گل‌زن و گلگیر نیز شناخته می‌شود. جالب است بدانید نام گذاری این پرنده به عادات لانه ‌سازیِ گونه‌ آن اشاره دارد. اما این لانه سازی چگونه است؟ برای یافتن پاسخ این سوال، تنها کافی است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. چرا که در این مقاله از دانه مارکت قصد داریم تا شما را بیشتر با این پرنده و عادات‌های رفتاری آن آشنا کنیم.

ویژگی‌های ظاهری پرنده کمرکلی

کمرکلی‌ها پرندگانی چاق هستند که ظاهری شبیه به دارکوب دارند. قسمت بالایی بدن آنها، از جمله بال‌ها، تاج و پشت بدن پرنده، به رنگ آبی مایل به خاکستریِ زیبا است. قسمت‌های زیرین پرنده نیز به رنگ نارنجی و قرمز – قهوه‌ای است. کمرکلی دارای سر سفید با خط چشم مشکی است که به آنها ظاهری شبیه به ماسک چشم می‌دهد. این گونه از پرندگان پاهای زرد مایل به قهوه‌ای دارند. نوجوانان این گونه نیز بسیار شبیه به بزرگسالان هستند؛ اما تا زمانی که به بلوغ نرسند، به ‌اندازه بزرگسالان رنگ قهوه‌ای روی پهلوهای خود ندارند.

کمرکلی‌ها کجا پیدا می‌شوند و چه می‌خورند؟

پرنده کمرکلی در تمام طول سال، در بریتانیا دیده می‌شود. اکثریت آن‌ها دوست دارند در جنگل‌های بزرگ یا پارک‌هایی در مرکز و جنوب انگلستان و ولز که در آنها غذا فراوان است، زندگی کنند. البته آنها گاهی اوقات در اسکاتلند نیز دیده می‌شوند. رژیم غذایی این گونه از پرندگان، در تابستان از حشرات، عنکبوت‌ها و سوسک‌ها تشکیل می‌شود. اما با سخت‌تر شدن یافتن منابع طبیعی از بی ‌مهره‌گان در طول زمستان، پرنده کمرکلی به خوردن آجیل و دانه‌ها نیز روی می‌آورد.

همچنین گفتنی است کمرکلی‌ها به ‌ندرت از قلمرو خود دور می‌شوند، بنابراین اگر این پرندگان در منطقه شما زندگی نمی‌کنند، جذبشان به محیط جدید دشوار است. همینطور این پرندگان به دلیل اینکه از حشرات موجود روی تنه درختان تغذیه می‌کنند، برای کنترل آفات مضرِ درختان خوب هستند. با این حال اگر یک کمرکلی را اطراف خانه خود دیدید، می‌توانید بادام ‌زمینی و طیف وسیعی از مخلوط‌های تغذیه‌کننده را نیز به عنوان غذای پرنده به آنها تعارف کنید!

پرنده کمرکلی

پرورش کمرکلی چگونه است؟

فصل تولید مثل برای این پرندگان در اواخر آوریل با ۴ تا ۱۳ تخم در هر کلاچ آغاز می‌شود. اکثر جفت‌های مولد بین ۱ تا ۲ تولید مثل در سال خواهند داشت. تخم‌ها صاف، براق و سفید با لکه‌های قهوه‌ای مایل به قرمز بوده و اندازه آن‌ها در حدود ۲۰ میلی‌متر در ۱۵ میلی‌متر است. در این گونه، ماده به تنهایی تخم‌ها را به مدت ۱۴ تا ۱۸ روز جوجه‌کشی می‌کند. اما پس از بیرون آمدن جوجه ها از تخم، هر دو والدین به مدت ۲۳ تا ۲۵ روز به بچه‌ها غذا می‌دهند تا بچه‌ها از لانه پرواز کنند. نوجوانان به ‌ندرت از جایی که از تخم خارج شده‌اند، دور می‌شوند. جالب است بدانید که آنها پرندگان جنگلیِ فضول و کنجکاوی هستند؛ اما هنگام تولید مثل ساکت می‌شوند!

چگونگی لانه ‌سازی پرنده کمرکلی

کمرکلی‌ها در حفره‌ها لانه می‌سازند؛ زیرا دوست دارند از سوراخ‌هایی در درختان و دیوارها استفاده کنند. آنها همچنین ممکن است لانه متروکه قدیمی پرنده دیگری را تصاحب کنند! کمرکلی‌ها سوراخ لانه خود را با استفاده از گل و برگ‌های مرده کوچک‌تر می‌کند که به امنیت لازم در مقابل شکارچیان برسند. این پرندگان همچنین تمایل دارند غذا را در یک قلمرو ذخیره کنند. چرا که این کار نیاز به دفاع از آن را در برابر سایر پرندگان افزایش می‌دهد. کمرکلی‌ها، پرندگانی جسور و تهاجمی بوده و حتی زمانی که یک پرنده بزرگ‌تر سعی می‌کند آنها را بترساند، می‌توانند جایگاه خود را حفظ کنند و به محافظت از خود و جوجه‌هایشان بپردازند.

جالب‌ترین حقایق در مورد کمرکلی‌ها

– پرنده کمرکلی تنها گونه‌ای از پرندگان است که می‌تواند از درخت بالا و پایین راه برود. جالب است بدانید در این پروسه او از دم خود برای حمایت استفاده نمی‌کنند، بلکه به قدرت پاها و انگشتان پای خود برای نگه ‌داشتن روی سطح درخت، تکیه می‌کنند. همچنین برخلاف دارکوب‌ها یا خزنده‌های درختی، کمرکلی می‌تواند ابتدا با سر به پایین تنه درختان پایین بیاید. اما گونه‌های دیگر به بالا رفته و سپس به پایین پرواز می‌کنند. در این بین یادآور می‌شویم که برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های رفتاری دارکوب‌ها که شباهت زیادی به کمرکلی‌ها دارند، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « آشنایی با دارکوب قهوه ای و حقایقی در خصوص این گونه » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

  • این گونه یکی از معدود پرندگانی است که از ابزاری برای کمک به یافتن غذا استفاده می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که کمرکلی از یک ‌تکه پوست درخت برای باز کردن شکاف سایر قطعات پوست کمک می‌گیرد و در شکاف‌ها به جستجوی حشرات می‌پردازد.
  • حفاظت کمرکلی‌ها نیز در وضعیت “کمترین نگرانی” است. گونه‌های کمترین نگرانی رده‌ای از سوی اتحادیه بین ‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) است. این رده در فهرست سرخ این سازمان، برای جانورانی در نظر گرفته شده که دارای وضعیت حفاظتی خوب و دارای تعادلی هستند. یعنی نگرانی برای ریسک انقراضشان وجود ندارد.

کلام آخر

کمرکلی‌ها، پرندگان زیبایی هستند که با ایجاد حفره در درختان برای خود لانه می‌سازند. در این مقاله در مورد این گونه از پرنده و ویژگی‌های آن صحبت کردیم و جالب‌ترین حقایق در مورد کمرکلی‌ها را با شما در میان گذاشتیم. با این حال اگر اطلاعات دیگری از این پرنده دارید، خوشحال می‌شویم که آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید این مقاله را برای دوستان خود یا سایر علاقمندان به پرنده کمرکلی ارسال کنید. در پایان یادآور می‌شویم که برای خرید انواع دان پرنده و غلات ارگانیک به صورت آنلاین و در سریعترین زمان، تنها کافی است تا سری به فروشگاه دانه مارکت بزنید و اقلام مورد نیاز پرنده خانگی خود را از این فروشگاه سفارش دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.