نکاتی برای تمیز کردن قفس پرنده

تمیز کردن قفس پرنده

تمیز کردن قفس پرنده در ابتدا ممکن است کاری خسته‌کننده به نظر برسد. چرا که با وجود میله‌ها و شکاف‌های زیادی که قفس دارد، نمی‌توان آن را به‌ راحتی تمیز کرد. در این راستا، تنظیم و پیروی از یک برنامه تمیز کردن قفس پرنده تا حدامکان ضروری است. البته تقسیم این فرایند به کارهای ساده که باید روزانه، هفتگی و ماهانه انجام شوند، نه ‌تنها در وقت و انرژی شما صرفه‌ جویی می‌کند، بلکه تضمین می‌کند که پرنده شما همیشه قفسی تمیز و راحت برای زندگی داشته باشد. در ادامه این مطلب از دانه مارکت، برخی نکات ضروری در این خصوص را بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

نظافت روزانه قفس

قفس‌های کثیف ممکن است منجر به مشکلات جدی در سلامت پرندگان شود. از این رو تمیز کردن قفس‌ها باید هر روز انجام شود تا خطر عفونت حیوان خانگی شما به حداقل برسد. برای تمیز کردن قفس پرنده ، تنها کافی است این مراحل ساده را روزانه دنبال کنید تا مطمئن شوید که قفس پرنده شما در بهترین حالت باقی می‌ماند:

  • زیر قفس را تمیز کنید. راه‌ رفتن پرندگان با غذا و فضولات دور ریخته شده در قفس، علاوه بر ایجاد ناراحتی برای حیوان خانگی شما، ناسالم نیز است. توجه داشته باشید که استفاده از کاغذهای قفس بدون تغییر نیز می‌توانند بوی بسیار ناخوشایندی را در محیط منتشر کنند. از این رو با اطمینان از تعویض آستر قفس پرنده خود به صورت روزانه، از این مشکلات جلوگیری کنید.
  • ظروف غذا و آب پرنده را تمیز کنید. روزانه کاسه‌های آب و غذای پرنده خود را از قفس بردارید و آنها را با مایع ظرف‌شوییِ ملایم بشویید. توجه داشته باشید که این کار از رشد باکتری‌هایی که به طور بالقوه می‌توانند به حیوان خانگی شما آسیب برسانند، جلوگیری می‌کند. همچنین مطمئن شوید که قبل از اینکه دوباره آن‌ها را در قفس پرنده خود قرار دهید، کاملاً خشک شده‌اند.
  • سطوح را پاک کنید. با استفاده از یک پارچه یا حوله کاغذی مرطوب، سطوح قفس، از جمله میله‌ها، تختخواب‌ها و هر اسباب ‌بازی را به‌ صورت نقطه‌ای تمیز کنید. در نهایت برای تمیز کردن فضولات سرسخت و چسبیده، از پاک‌کننده قفس ایمن برای پرندگان استفاده کنید.

تمیز کردن قفس پرنده

نظافت هفتگی

هر هفته در یک روز مشخص تصمیم بگیرید تا وظایف هفتگی تمیز کردن قفس را انجام دهید. انجام این وظایف به کاهش احتمال حضور میکروب‌ها و باکتری‌ها با پرنده کمک می‌کند. نظافت هفتگی می‌تواند به سبک زیر باشد:
  • سینی قفس را بشویید. اغلب قفس پرندگان یک سینی در پایین دارند که آسترهای قفس روی آن قرار می‌گیرند. این سینی‌ها باید حداقل هفته‌ای یکبار برداشته شوند. سپس با پارچه مرطوب و تمیزکننده قفس تمیز شوند. قبل از قرار دادن کاورها، از خشک بودن سینی مطمئن شوید.
  • محل فضولات را بشویید. برخی از قفس‌های پرندگان دارای یک قسمت مانند رنده در پایین قفس هستند که روی سینی آویزان می‌شود تا مدفوع به ته آن بریزد. این رنده باید هر هفته ساییده شود تا هرگونه فضولات خشکی که ممکن است روی آن جمع شده باشد، خارج شود. ساده‌ترین راه برای تمیز کردن رنده این است که آن را در وان حمام قرار دهید و از یک برس اسکراب برای حذف زباله‌ها استفاده کنید. مانند تمام قطعات قفس، قبل از برگرداندن آن به قفس، مطمئن شوید که رنده کاملاً خشک شده است.
  • پرچ‌ها را تمیز و تغییر دهید. نشیمنگاه‌ها ممکن است کثیفی و ضایعات را جمع کنند و به یک مکان بالقوه برای رشد باکتری‌ها تبدیل شوند. آنها باید، یک‌بار در هفته خیس و ساییده شوند تا میکروب‌هایی که ممکن است در آنها پنهان شده باشد، پاک شوند. برخی از نشیمنگاه‌ها، به ‌ویژه آن‌هایی که چوبی هستند، پس از تمیز کردن، مدتی طول می‌کشد تا خشک شوند.
  • اسباب‌ بازی‌ها را تمیز کنید. پرندگان مانند نوزادان انسان، از دهان خود برای کشف و بازی با اسباب ‌بازی‌هایشان استفاده می‌کنند. از این رو هفته‌ای یکبار اسباب ‌بازی‌هایی که در قفس حیوان خانگی شما هستند باید خارج، خیس و تمیز شوند. همچنین می‌توانید هر هفته هنگام تمیز کردن، اسباب ‌بازی‌ها را به صورت دوره‌ای تعویض کنید و مطمئن شوید که پرنده شما از وسایل بازی خود خسته نمی‌شود.

تمیز کردن قفس پرنده

نظافت ماهانه

یک‌بار در ماه، باید کل قفس را تمیز کنید. اگر قفس پرنده شما خیلی بزرگ نیست، ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که نشیمنگاه‌ها، اسباب ‌بازی‌ها، ظروف، رنده و سینی را بردارید و کل قفس را در وان حمام قرار دهید. البته معمولاً کسانی که قفس‌های بزرگ‌تری دارند، اغلب آنها را به بیرون از ایوان یا پاسیو می‌برند و از شلنگ آب یا واشر برقی برای نظافت قفس استفاده می‌کنند. برای انتخاب بهترین سایز قفس برای پرنده خانگی خود مقاله دیگر ما را با عنوان « اندازه قفس و فاصله میله مناسب برای پرنده‌ من چقدر است؟» در وبلاگ بخوانید.

در نهایت، هر کاری که برای شما بهتر است، انجام دهید، اما مطمئن شوید که این نکات مهم را دنبال کنید:

  • از یک برس اسکراب خوب استفاده کنید. یک برس اسکراب محکم با موهای بادوام بخرید تا میله‌ها و پایه قفس را با آن بشویید. از یک پاک‌کننده قفس برای کمک به شکستن مواد گیر کرده که به ‌سختی جدا می‌شوند، استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که شکاف‌ها را تمیز می‌کنید. قفس‌های پرندگان، به‌ ویژه در پایه، اغلب دارای شکاف‌های زیادی هستند که مکان ایده آلی برای رشد میکروب‌ها فراهم می‌کند. از این رو از موهای برس اسکراب برای دسترسی به شیارهای قفس پرنده استفاده کنید. فراموش نکنید که گوشه‌هایی را که میله‌ها به هم جوش داده شده‌اند، بشویید.
  • قفس را کاملاً بشویید و خشک کنید. همیشه به یاد داشته باشید که هر اینچ از قفس را کاملاً بشویید تا بقایای پاک‌کننده‌ها یا شوینده‌ها را پاک کنید. هنگامی که قفس تمیز شد، آن را با حوله پاک کنید. فراموش نکنید که پرندگان در محیطِ مرطوب، به ‌راحتی سردشان می‌شود، بنابراین قبل از استفاده مطمئن شوید که قفس کاملاً خشک است.

تمیز کردن قفس پرنده

سخن پایانی

حفظ محیطی تمیز برای حیوان خانگی شما، تنها چند دقیقه در روز طول می‌کشد، اما احتمالاً می‌تواند سال‌ها به زندگی پرنده شما اضافه کند. تمیز کردن قفس پرنده ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما متوجه خواهید شد که اگر به این برنامه ساده پایبند باشید، می‌توانید این کار را با کمترین زمان و تلاش کامل کنید. در پایان اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، می‌توانید در صورت تمایل، آن را در قسمت نظرات با ما و دیگر خوانندگان وبلاگ دانه مارکت به اشتراک بگذارید و همینطور دان و غلات ارگانیک مورد نیاز خود را از فروشگاه اینترنتی این مجموعه خریداری کنید.

2 نظر

  1. 31 اکتبر , 2023
    فرزانه

    ببخشید با پاک کننده چندمنظوره میشه قفس رو تمیز کرد؟

    پاسخ
  2. 25 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، فرزانه عزیز خیر. برای تمیز کردن قفس حتما باید از پاک کننده های مخصوص و بدون خطر برای پرندگان استفاده کنید

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.