طوطی عشق سخنگو و نگهداری از آن

طوطی عشق
9 فوریه , 2021 1 دیدگاه

طوطی عشق سخنگو (Lovebird) یا همان طوطی کوتوله برزیلی از پرنده‌های محبوب خانگی و پرندگان زینتی است که طرفداران بسیار زیادی در جهان دارد. این پرنده‌ها دارای نژادهای مختلفی هستند که هر کدام ویژگی‌های رفتاری خاص خود را دارند. ما در این مقاله به بررسی انواع نژادها، شرایط نگهداری از آن‌ها و برخی خصوصیات رفتاری این پرندگان می‌پردازیم.

انواع طوطی عشق

در بین پرندگان خانگی طوطی عشق سخنگو طرفداران بسیار بیشتری دارد. آن‌ها در حقیقت طوطی‌های کوچکی هستند و برخی از آن‌ها صداها را تقلید می‌کنند. این پرندگان نماد عشق و محبت هستند. صدای آن بسیار دلنواز است و این مسئله یکی از دلایل محبوبیت آن‌ها در بین انسان‌ها محسوب می‌شود. قیمت طوطی عشق نیز بسته به نژادش متغیر است. اگر شما نیز جز افرادی هستید که قصد خریدن طوطی عشق سخنگو دارید، بهتر است قبل از خرید اطلاعات کافی درباره‌ انواع این پرنده‌ها و شرایط نگهداری آن‌ها داشته باشید.

گونه های مختلف این پرنده

طوطی عشق که بیشتر طوطی جیبی نیز نامیده می‌شود، شامل ۹ گونه متفاوت در جهان است. اما همه آن‌ها به عنوان پرنده‌ خانگی نگهداری نمی‌شوند. از بین این ۹ گونه هر کدام ویژگی‌ها و صفات خاص خود را دارند. گونه‌ ماسک‌دار، گونه سیاه، فیشر، نیاسا، سویندرن، صورت قرمز، حبشه‌ای، ماداگاسکار و صورت هلویی از انواع مختلف این پرنده به شمار می‌روند. با این حال از رایج‌ترین نمونه‌های خانگی می‌توان به فیشر، گونه سیاه و صورت هلویی اشاره کرد. اما در بین این گونه‌ها صورت هلویی محبوب‌ترین پرنده است که در بخش جنوب غربی آفریقا زندگی می‌کند. صورت هلویی طولش به ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد. جنس ماده‌ این نژاد وزن بیشتری نسبت به جنس نر دارد.

طوطی عشق

ویژگی های پرندگان جوان این گونه

پرنده‌های جوان رنگ روشن‌تری نسبت به مسن‌ها دارند. آن‌ها معمولاً بعد از ۴ ماهگی پوست اندازی می‌کنند. به این معنی که رنگ پرهایشان تغییر می‌کند. فک پایینی پرنده‌ جوان ابتدا سیاه است و بعدها به رنگ پرنده‌ بزرگسال در می‌آید. ماده‌های بزرگسال نیز جثه‌ بزرگتری نسبت به نرها دارند. این نژاد در اوایل سنین دو ماهگی می‌تواند جفت داشته باشد و تولید مثل کند. معمولاً در هر فصل ۴ الی ۶ تخم می‌گذارد و طول عمر آن‌ها نیز ۲۵-۱۵ سال است. صدای طوطی عشق صورت هلویی معمولاً به صورت جیغ تندی است. اما در عین حال می‌تواند مجموعه‌ای از اصوات را نیز تولید کند.

در یک طبقه بندی دیگر ۹ نژاد این پرنده‌ها شامل: معمولی ساده و چشم قرمز، انگلیسی ساده و چشم قرمز، کلاه چتری ساده و چشم قرمز، پروانه‌ای ساده و چشم قرمز، مو فرفری ساده و چشم قرمز و دورگه‌ دم دراز است. زیستگاه همه‌ گونه‌های این پرنده در قاره‌ آفریقا است. البته به جز نژاد ماداگاسکار که بومی این جزیره است. متأسفانه جمعیت این پرنده‌ها در طبیعت به حدی کم شده که می‌توان آن‌ها را در گروه‌های آسیب‌پذیر و در معرض خطر انقراض قرار داد. این پرندگان به صورت گله‌ای زندگی می‌کنند. گله‌های آن‌ها معمولاً از ۵ تا ۲۰ پرنده تشکیل شده است.

ویژگی‌های طوطی عشق سخنگو

این پرندگان بسیار فعال، کنجکاو، دلباخته و بازیگوش هستند. اجتماعی بودن آن‌ها باعث شده تا بتوانند ارتباط عمیقی با صاحبانشان برقرار کنند و از این جهت بسیار دلربا و نازنین هستند. با این حال اگر از همان ابتدای تولد رام نشوند، می‌توانند شخصیتی بسیار پرخاشگر، حسود و حکم‌ فرما داشته باشند. در این زمینه کارشناسان معتقدند که جنس ماده بسیار بیشتر از جنس نر مستعد حسادت و حکم‌ فرمایی است. این پرندگان بسیار کوچک‌تر از طوطی‌ها هستند. با این حال صدای طوطی کوتوله برزیلی بسیار بلند است، به خصوص اگر به دنبال جلب توجه صاحبانشان باشند. اما در حالت معمولی صدای بلندی ندارند و عاشق پچ پچ کردن هستند.

در نژادهای صورت هلویی نرها برای جلب توجه جفت خود به او غذا می‌دهند. زیرا تغذیه مهم‌ترین مؤلفه در تعامل جفت است. بعد از تأیید اولیه از جانب ماده آن‌ها کنار هم قرار گرفته و نر سر جفتش را خراش می‌دهد. سپس آرام آرام به سمت ماده می‌خزد. در صورتی که ماده عکس‌العملی نشان ندهد، جفت‌گیری انجام می‌گیرد. آن‌ها همچنین علاقه‌ زیادی به حمام با آب دارند. این پرندگان تک همسری هستند و تمام طول عمرشان را با جفتشان سپری می‌کنند. آن‌ها با جفت خود رفتاری سرشار از عشق و محبت دارند و در عین حال با مزاحمان پرخاشگر هستند.

طوطی عشق سخنگو

افسردگی این گونه از پرندگان

اگر جفت طوطی عشق ها بمیرد، رفتارهای عجیبی از خود بروز می‌دهند که نشانه‌ افسردگی است. این پرنده‌ها اصلا تنهایی را دوست ندارند. در دوران تولیدمثل هیچ گونه جفت‌گیری انجام نخواهد شد. به همین دلیل این دو پرنده از یکدیگر دور هستند و جنس نر نقش محافظتی دارد. اما بعد از اتمام این زمان آن‌ها مجدد جفت‌گیری می‌کنند تا پیوندشان دوباره برقرار شود.

یکی از رفتارهای جالب در این دوران غذا دادن جفت‌ها به یکدیگر می‌باشد که نماد و نشانه‌ عشقشان است. این طوطی‌های کوچک رژیم غذایی بسیار سالمی در طبیعت دارند و هیچ علاقه‌ای به خوردن شکلات ندارند. نژادهای مختلف این پرنده‌ها معمولاً رفتار خوبی با یکدیگر ندارند. به ویژه در فصل جفت‌گیری رفتاری بسیار پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند. همچنین دو پرنده‌ نر و ماده از دو نژاد مختلف هرگز نمی‌توانند با هم جفت شوند. این پرندگان همچنین می‌توانند باکتری که باعث آلوده کردن انسان می‌شود را حمل کنند. اما بیماری‌های مشترک بین پرنده و انسان فقط از طریق تماس با مدفوع آن‌ها منتقل می‌شود. رفتارهای عاشقانه‌ این پرندگان باعث شده تا از آن‌ها به عنوان نماد عشق یاد شود. از این رو می‌تواند بهترین گزینه برای هدیه‌ روز ولنتاین باشند.

آیا طوطی عشق‌ها می‌توانند صحبت کنند؟

طوطی عشق سخنگو معمولاً به دلیل توانایی تقلید صدا با اصوات در بین مردم محبوب است. به گفته‌ بعضی از کارشناسان در بین این پرندگان، ماده‌ها قدرت تقلید صدای بیشتری نسبت به نرها دارند. اما این بدان معنا نیست که پرندگان نر از این قابلیت بی‌بهره باشند. در واقع هر دو جنس پتانسیل حرف زدن و تقلید صدا را دارند. با این حال همه‌ نژادهای این پرنده قابلیت تقلید صدا را ندارد. از طرفی آن‌ها را نباید همانند طوطی‌ها دانست. زیرا تقلید صدای طوطی عشق به ندرت اتفاق می‌افتد.

آن‌ها معمولاً صدای زنگ در، مایکروویو و اصوات ساده را تقلید می‌کنند. اما اگر می‌خواهید طوطی عشق سخنگو داشته باشید، باید در همان زمان تولد به او آموزش دهید. در غیر این صورت به ندرت تصمیم به تقلید صدا می‌گیرند. برای سخنگو کردن پرنده‌ها به این نکته توجه کنید که آن‌ها زمانی که با جفت یا به صورت گروهی نگهداری می‌شوند، علاقه‌ای به یادگیری کلمات جدید ندارند. پس بهترین کار برای آموزش، نگهداری تکی آن‌ها است. اسباب بازی زیاد نیز باعث بازیگوشی و سرگرم شدن پرنده می‌شود و میزان یادگیری را کاهش می‌دهد. همچنین برای آموزش سخنوری بهتر است از جوجه‌های کم سن استفاده شود.

چگونه از طوطی عشق سخنگو نگهداری کنیم؟

کسانی که طوطی عشق سخنگو دارند باید حتماً برای نگهداری صحیح از آن‌ها آموزش ببینند. به خصوص اگر این پرنده از همان زمان تولد خریداری شود. زیرا رام کردن آن‌ها و آموزش‌های لازم برای پرواز کردن و … بدون داشتن اطلاعات کافی امکان پذیر نیست. این پرنده‌ها همانند طوطی‌ها تنوع غذایی بالایی دارند. گونه‌های وحشی معمولا از میوه‌ها، علف‌ها، دانه‌ها و سبزیجات تغذیه می‌کنند. از این رو تغذیه‌ نمونه‌های اهلی (خانگی) نیز باید به همان اندازه متنوع باشد. قفس آن‌ها نیز هرچه بزرگ‌تر باشد، بهتر است. اما حداقل باید در اندازه‌های ۲*۲*۲ فوت باشد. در صورتی که توانایی تهیه‌ی قفس بزرگ‌تری داشتید، بیشتر بر طول آن تمرکز کنید. با این کار پرنده فضای بیشتری برای پرواز و حرکت دارد.

فاصله میله های قفس ها

فاصله‌ بین میله‌ها نیز نباید از ۸/۵-۲/۱ اینچ بیشتر باشد. از آن جا که این حیوانات از میله‌ها برای حرکت و بالا رفتن کمک می‌گیرند، باید به صورت افقی طراحی شوند. قفس‌های گرد اصلاً مناسب این پرنده‌ها نیستند. زیرا احتمال آسیب به پرهای دم را بیشتر می‌کنند. به منظور حفظ سلامتی و استحکام پای مرغ بهتر است از شاخه‌های طبیعی استفاده شود. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم طوطی‌های جیبی بسیار فعال و بازیگوش هستند. به همین دلیل با هر وسیله و اسباب‌بازی که در اطرافشان است بازی می‌کنند. از طرفی این پرندگان عاشق جویدن هستند. بنابراین مطمئن شوید که هیچکدام از این وسایل حاوی سرب و روی نباشند. از اسباب‌بازی‌های ایمن برای آن‌ها می‌توان به وسایل چوبی، چرمی، آکریلیک، زنگوله، نردبان، لوله‌های مقوایی، ماکارونی خشک شده و… اشاره کرد.

از آن جا که این پرنده‌ها هنگام تولید مثل دچار استرس می‌شوند، رژیم غذایی آن‌ها باید سرشار از مواد مغذی باشد. ماکارونی پخته شده، جو، جلبک دریایی دانه بندی شده، برنج قهوه‌ای سبوس‌دار، غلات و نان تست می‌توانند یک رژیم کامل برای آن‌ها باشند.

بیماری طوطی عشق

چگونه متوجه بیماری طوطی عشق شویم؟

پرنده‌هایی که فعال، هوشیار و خوش مشرب‌اند، به خوبی می‌خورند و می‌نوشند، چشمان روشن و خشک و پرهای صاف و تمیز دارند هیچ مشکلی نداشته و سالم هستند. اما علائمی از جمله: تورم یا جمع شدن منقار، پرهای کرک‌دار، کنده یا کثیف شده، نشسته در کف زیستگاه، خس خس سینه، تغییر رنگ مدفوع، متمرکز شدن روی یک پا، ترشحات چشم یا بینی، چشمان قرمز و متورم و بی‌اشتهایی نشانه‌ وجود بیماری در پرنده است. به محض دیدن هر کدام از این علائم باید فوراً به دامپزشک جهت درمان مراجعه کرد.

متأسفانه یکی از تصورات غلطی که در بین مردم رایج است، خریدن جفت این پرندگان است. طوطی عشق‌های زیادی وجود دارند که بدون جفت هم می‌توانند به خوبی زندگی کنند. از آن جا که این پرنده‌ها علاقه‌ زیادی به تعامل با جنس مخالف خود و تولید مثل دارند، معمولاً در اغلب موارد صاحبان این پرندگان توانایی کافی برای مراقبت از جوجه‌های آن‌ها را ندارند. پس اگر می‌خواهید پرنده‌ای مهربان و بازیگوش داشته باشید، از خرید جفت خودداری کنید. البته این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که داشتن یک طوطی عشق نیازمند توجه زیادی است. شما باید او را به یک همراه همیشگی برای خود تبدیل کنید. همان‌طور که گفتیم قیمت این پرنده‌ها بر اساس نژادشان متغیر است و معمولاً از ۱۳۰ هزار تومان به بالا در بازار به فروش می‌رسند.

1 دیدگاه

  1. 1 نوامبر , 2023
    hosna

    این پرنده با مرغ عشق فرق داره؟

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.