9 ماده غذایی خطرناک و مضر برای پرندگان خانگی

مضر برای پرندگان خانگی
14 جولای , 2022 بدون نظر

پرنده ها، موجوداتی دوست ‌داشتنی هستند که معمولاً از انواع دان پرنده تغذیه می‌کنند. اما، عجیب نیست اگر دلتان بخواهد تا این حیوانات با مزه و دوست داشتنی کنار میز غذا نیز شما را همراهی‌ کنند. چرا که شریک شدن غذای خود با پرندگان، جالب و سرگرم‌ کننده است. این کار، حتی تأثیرات مثبتی بر روحیه پرنده خانگی دارد. اما، برخی مواد غذایی معمولی ممکن است سلامت این حیوانات کوچک را به خطر بیندازند. از این رو، آشنایی با غذاهای ممنوع برای پرندگان خانگی، بسیار ضروری است. در این مقاله، لیستی از مواد غذایی مضر برای پرندگان خانگی را با شما در میان می‌گذاریم. پس برای آشنایی با آنها تا انتهای این مطلب، همراه ما باشید.

مواد خطرناک و مضر برای پرندگان خانگی

  • شکلات

شکی نیست که شکلات، یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها است. اما محبوب‌ترین غذا برای ما، لزوماً نمی‌تواند بهترین غذای پرنده برای این حیوانات دوست داشتنی باشد. پس بهتر است بدانید که شکلات، حتی می‌تواند منجر به مرگ پرنده خانگی شما شود. مسمومیت با شکلات، نخست سیستم گوارشی پرنده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در مرحله بعد، پرنده دچار اسهال و استفراغ می‌شود. چنانچه اوضاع وخیم‌تر شود، سیستم اعصاب مرکزی درگیر شده و باعث تشنج و در نهایت مرگ پرنده خواهد شد.

شکلات

  • دانه سیب

سیب، مانند دیگر اعضای خانواده گلسرخیان ( انواع توت، هلو، زردآلو و گلابی)، حاوی مقادیر اندکی سیانور در دانه‌های خود است. اگرچه میوه سیب برای پرندگان زینتی مفید است، اما دانه آن به دلایلی می‌تواند مضر باشد. علاوه بر دانه‌های سمی، وجود آفت‌کش‌های شیمیایی روی پوست سیب هم، خطرناک است. بنابراین توصیه می‌کنیم، میوه‌ها را تمیز بشویید و دانه‌های آنها را خوب جدا کنید. چرا که این دانه ها به هیچ عنوان نمی‌توانند به عنوان دان پرنده مورد استفاده قرار بگیرند.

دانه سیب

  • نمک

همه موجودات زنده، به سدیم در رژیم غذایی خود نیاز دارند. ولی نمک زیاد، یکی از غذاهای ممنوع و مضر برای پرندگان خانگی است. در حقیقت زیاده ‌روی در مصرف نمک، تشنگی بیش از حد، از کار افتادن کلیه‌ها و مرگ را برای پرنده به همراه دارد. پس حواس خود را درباره تعداد غذاهای حاوی نمک در تغذیه پرنده خانگی‌تان، جمع کنید. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید از انواع غذای پرنده که بدون مصرف نمک تهیه شده‌اند، استفاده کنید.

نمک

  • آووکادو میوه ای مضر برای پرندگان خانگی

بدون تردید، آووکادو یکی از میوه‌های مفید است. با این وجود، آووکادو خطری بزرگ برای تغذیه پرندگان زینتی است. چطور؟ پوست و هسته این میوه، موجب ناراحتی و نارسایی قلبی در گونه‌های خاصی از پرندگان می‌شود. هرچند هنوز، درباره میزان ضرر آووکادو برای پرنده‌ها توافقی وجود ندارد. در چنین شرایطی، احتیاط شرط عقل است. تا آنجا که می‌توانید، آووکادو و مشتقات آن را از پرنده خود دور کنید و از میوه‌های دیگر برای غنی کردن غذای پرنده خود استفاده کنید.

مضر برای پرندگان خانگی

  • قارچ

همانطور که می‎دانید، قارچ‌های خوراکی از خانواده گیاهان قارچی هستند. این مواد، یکی از مهم‌ترین عوامل ناراحتی گوارشی در پرنده‌های خانگی به شمار می‌روند. به عبارت دیگر، کلاهک و ساقه برخی قارچ‌ها کبد حیوانات را از کار می‌اندازد. پس، قارچ پخته و خام را هم در فهرست غذاهای خطرناک برای پرندگان خانگی قرار دهید.

قارچ

  • برگ‌ گوجه ‌فرنگی

گیاهانی مثل گوجه ‌فرنگی و سیب ‌زمینی، مواد غذایی خطرناکی نیستند. به شرط آنکه ساقه و برگ‌های آنها را جدا کنید. اگر هم غذایی حاوی گوجه به پرنده خود می‌دهید، آن را خوب شسته و قسمت‌های سبز را خارج کنید. باید این نکته را هم اضافه کنیم که گوجه ‌فرنگی به دلیل مواد اسیدی، نمی‌تواند بهترین غذای پرندگان زینتی باشد. بنابراین، سبزیجات دیگر را امتحان کنید.

مضر برای پرندگان خانگی

  • کافئین ماده مضر برای پرندگان خانگی

انسان‌ها، عاشق نوشیدنی‌های کافئین‌ دار مانند قهوه و چای هستند. اما کافئین، یک غذای مضر برای پرنده خانگی است. این ماده، نارسایی‌های قلبی – عروقی را برای آنها به همراه دارد. ضمن اینکه با تپش قلب، آریتمی، بیش ‌فعالی و ایست قلبی مرتبط است. پس بهتر است در کنار انواع دان پرنده، نوشیدنی‌های مفید مثل آبمیوه یا آب سبزیجات خالص و طبیعی را برای تغذیه پرندگان خود به کار بگیرید.

مضر برای پرندگان خانگی

  • پیاز

استفاده از مقدار اندکی پودر سیر یا پیاز به عنوان طعم‌ دهنده غذای پرنده، مشکلی را ایجاد نمی‌کند. اما زیاده‌ روی در مصرف پیاز، منجر به اسهال و استفراغ و دیگر ناراحتی‌های گوارشی برای پرنده شما می‌شود. همچنین، تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند، اختلالی را به نام کم‌ خونی همولیتیک به وجود آورد. نوعی اختلال که ناشی از کمبود تعداد گلبول‌های قرمز است و در نهایت، باعث مشکل تنفسی و مرگ می‌شود.

پیاز

  • حبوبات خام

همانطور که می‌دانید پرنده ها به خوردن انواع دانه‌ها علاقه دارند. از این رو اگر حبوبات را نیز جزئی از دانه ها بدانیم، می‌توانیم از آنها به عنوان دان پرنده استفاده کنیم. البته به این شرط که آنها را پخته باشیم. چرا که از جمله غذاهای مورد علاقه بسیاری از پرندگان، حبوبات پخته ‌شده است. در مقابل، حبوبات خام به شدت برای آنها مضر هستند. زیرا حبوبات خام، سم بسیار خطرناکی به نام هماگلوتینین (hemagglutinin) دارند. از این رو، به پرنده خانگی خود حبوبات کاملاً پخته بدهید و حبوبات خام را هم، از دسترس آنها دور کنید.

مضر برای پرندگان خانگی

جمع ‌بندی

این مطلب را به معرفی مهم‌ترین غذاهای مضر برای پرندگان خانگی اختصاص دادیم. اگرچه برخی خرید دان پرنده را به صورت آماده و از فروشگاه‌های معتبر را ترجیح می‌دهند، اما اطلاع از مواد غذایی خطرناک نیز اهمیت زیادی دارد. چرا که به هر حال شما باید برای غنی کردن غذای پرنده خود از مواد غذایی مکمل هم کمک بگیرید.

از این رو توجه به این نکات می‌تواند به شما برای حفظ سلامت و طولانی تر کردن عمر حیوانات خانگی پردار خود کمک به سزایی نماید. در پایان بد نیست به ما بگویید که شما چه موادی را در تغذیه پرنده خانگی خود، گنجانده‌اید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر خوانندگان وبلاگ دانه مارکت، در میان بگذارید.

منبع

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.