غذاهای مشترک انسان و پرندگان؛ آیا پرندگان می‌توانند غذاهای ما را بخورند؟

غذاهای مشترک انسان و پرندگان
21 جولای , 2022 1 دیدگاه

پرندگان نیز مانند انسان‌ها دارای تغذیه خاصی هستند که تنوع بی ‌نظیری دارد. از این رو انتخاب بهترین غذاها برای سلامت پرنده‌ها امری ضروری است و به کیفیت زندگی آن‌ها نیز کمک می‌کند. با این حال پرندگان وقتی می‌خواهند از میان مجموعه‌ای از غذاها انتخاب داشته باشند، هیجان‌زده می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید از سبزی‌ها برگدار تازه، سبزی‌های ریشه‌دار و میوه‌های ارگانیک که نمونه‌های خوبی از مواد غذایی کامل و باکیفیت هستند، به عنوان غذای پرنده خود استفاده کنید. در این بین غذاهای مشترک انسان و پرندگان نیز وجود دارند. البته برای حفظ سلامتی پرنده خانگی خود همواره باید به نکاتی توجه کنید. در ادامه این مطلب به بررسی آنها می‌پردازیم.

نکات غذاهای مشترک انسان و پرندگان

سمی بودن غذای پرنده را بررسی کنید

بسیاری از غذاهای انسان اگر درست تهیه شوند، برای پرندگان خانگی نیز مفید هستند. (برای بسیاری از حیوانات خانگی صادق است) از این رو شما می‌توانید با خیال راحت، غذاهای تازه را به رژیم غذایی پرنده خود اضافه کنید. اما پیش از آن حتماً باید از سالم بودن و سمی نبودن آنها مطمئن شوید.

چرا که برخی از غذاهای رایج در تغذیه انسان‌ها، برای پرندگان بسیار سمی هستند و هرگز نباید از آن‌ها در رژیم غذایی یک پرنده استفاده کرد. از جمله این غذاهای سمی می‌توان به آووکادو، شکلات، سیر، پیاز، لوبیا کرچک، روغن کرچک، چلو، ریواس، دانه‌های سیب و هسته‌ها و دانه‌های بیشتر میوه‌ها، غذاهای شور یا شیرین و غذاهای فراوری شده اشاره کرد.

به پرنده خود فرصت پذیرش غذا را بدهید

برخی از پرندگان خانگی، به‌ ویژه آنهایی که به خوردن دان پرنده عادت کرده‌اند، ممکن است فوراً به غذاهای تازه علاقه نداشته باشند. از این رو هنگام معرفی یک غذای تازه به پرنده خود، برای جلوگیری از کاهش وزن احتمالی و بیماری‌های خطرناک، رژیم غذایی منظمی را برای حیوان خانگی خود در نظر بگیرید و به او فرصت پذیرش غذای جدید را بدهید.

اگر متوجه شدید که پرنده شما در ابتدا، غذاهای تازه را امتحان نمی‌کند، نا امید نشوید. وانمود کنید که مقدار کمی غذا را در مقابل پرنده خود می‌چشید (اما از مصرف آن خودداری کنید) و تظاهر کنید که غذا خوب است. هنگامی که پرنده متوجه شد که چقدر از چیزی که می‌خورید لذت می‌برید، برای امتحان اولین لقمه آماده می‌شود. توجه داشته باشید مصرف اولین لقمه نیز به معنای پذیرش غذا نیست، بلکه باید یک دوره زمانی خاصی را برای رژیم غذایی جدید پرنده خود در نظر بگیرید.

ترجیحاً از غذاهای خام استفاده کنید

این نکته را مورد توجه قرار دهید که غذای پرنده عموماً بهتر است خام باشد. در نتیجه، هنگام دادن میوه و سبزی‌ها تازه به پرنده، همیشه آنها را به ‌صورت خام استفاده کنید. چون سیستم گوارشی پرندگان برای خوردن غذاهای تازه در حالت خام و طبیعی بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد. البته این را نیز فراموش نکنید که برخی از مواد غذایی پخته شده برای پرنده شما بهتر است. چرا که ویتامین‌ها و مواد معدنی آنها در صورت پختن، راحت‌تر توسط بدن جذب می‌شوند. به‌ عنوان‌ مثال، اگر یک سیب‌ زمینی را در مدت ‌زمان کم بپزید، برای تغذیه پرنده شما مغذی‌تر خواهد شد.

نمونه ای از این غذاها

همچنین به‌ خاطر داشته باشید که برخی از غذاهای پرنده همیشه باید قبل از سرو، پخته شوند. به ‌عنوان ‌مثال، لوبیا خشک هرگز نباید به ‌صورت خام سرو شود. بلکه باید آن را یک شب قبل از مصرف، خیس کنید. سپس آب آن را تخلیه کنید، زیر آب سرد بشویید و حدود 20 دقیقه بجوشانید. بعد از اینکه لوبیاها به جوش آمد، حرارت را کم کنید تا بپزد و بگذارید تا نرم شوند. این اقدامات به شما اطمینان می‌دهد که سموم موجود در لوبیا خام حذف شده‌اند.

غلاتی مانند کینوآ و سایر غلات باستانی نیز باید قبل از سرو، پخته و خنک شوند. همچنین یاد غذاها را قبل از سرو برای هر پرنده‌ای به‌ اندازه میزان دمای اتاق خنک کنید. از این رو هیچ گاه نباید غذای طوطی یا قناری خود را به صورت داغ سرو کنید.

همینطور اگر می‌خواهید به پرنده خود غذای پخته‌ای مانند تخم‌ مرغ یا پاستا بدهید، حتماً آن را در ظروفی آماده کنید که روکش نچسب نداشته باشند. چرا که این روکش ها، مواد شیمیایی از خود ساطع می‌کنند که علاوه بر انسان‌ها، برای پرندگان نیز سمی است. از این رو فولاد ضد زنگ برای پخت غذای پرنده بهتر است، زیرا غذا را آلوده نمی‌کند.

غذاهای مشترک انسان و پرندگان
گیاهان و ادویه‌ها را به غذای پرنده خود اضافه کنید

اگرچه کمی فلفل له شده یک افزودنی خوشمزه به غذای هر پرنده است، اما نمک می‌تواند برای حیوان خانگی شما مضر باشد. در حالی‌ که به طور کلی بهتر است طعم غذا را همان‌طور که طبیعت در نظر گرفته است باقی بگذارید. برخی از پرندگان، چاشنی‌هایی مانند گیاهان تازه مانند گشنیز و ریحان را دوست دارند. اضافه‌ کردن طعم و مزه ممکن است باعث ایجاد هیجان در آنها، هنگام صرف شام شود. بنابراین می‌توانید از گیاهان و ادویه های مجاز به ‌عنوان افزودنی در غذای پرنده خود استفاده کنید.
البته در این مسیر بهتر است برای فهمیدن ذائقه پرنده خود، چندین بار از سبزی‌های مختلف و ادویه‌های متفاوت استفاده کنید تا بالاخره بهترین غذای باب طبع پرنده زینتی خود را در تغذیه او بگنجانید.

غذاهای مشترک انسان و پرندگان

سخن پایانی در غذاهای مشترک انسان و پرندگان

با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله عنوان کردیم، با خیال راحت مقداری از غذاهای تازه مشترک بین انسان و پرندگان را در رژیم غذایی پرنده خود بگنجانید. در این صورت پرنده شما از مجموعه‌ای از مواد مغذی بهره می‌برد. همچنین به اشتراک گذاشتن وعده‌های غذایی با حیوان خانگی شما نیز می‌تواند یک تمرین عالی برای تغییر رژیم غذایی او باشد.

در حین دوره تغییر رژیم غذایی پرنده خود، اگر شک دارید حیوان خانگی شما بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.برای سوالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید. زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده‌اند، سابقه سلامتی حیوان خانگی را می‌دانند و می‌توانند بهترین توصیه‌ها را برای حیوان خانگی شما ارائه دهند. در نهایت برای تهیه دانه و غلات تازه به فروشگاه های معتبر حضوری و آنلاین نظیر دانه مارکت مراجعه نمایید تا از سلامت دان پرنده خود اطمینان حاصل نمایید.

منبع

1 دیدگاه

  1. 19 اکتبر , 2023
    dr.pet

    هر چی به پرنده ها میدین بدین، اما اونا رو از غذای سفره دور نگه دارین. به خدا برنج و خورشت غذای طوطی نیست. الکی این زبون بسته ها رو مریض نکنین

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.