طوطی واسا و نکات ضروری در نگهداری از آن

طوطی واسا
29 سپتامبر , 2022 1 دیدگاه

طوطی واسا یک طوطی خاکستری با جثه متوسط و اهل ماداگاسکار است. این طوطی تقریباً به ‌اندازه یک طوطی خاکستری آفریقایی به نظر می رسد. اما شکل بدن طوطی‌های واسا بسیار متفاوت است. در واقع این طوطی به دلیل گردن بلند، سر کوچک، پاهای کشیده و دم مستطیلی بلندش، گاهی اوقات با صفت “خیلی زشت و با مزه” توصیف می‌شود. با این ‌حال، زیبایی در چشم بیننده است و طوطی واسا چیزی بیشتر از ظاهر با مزه و ساده‌اش دارد؛ شخصیت استثنایی این پرنده شیرین، آن را به یک حیوان خانگی شگفت ‌انگیز تبدیل می‌کند. باید در نظر داشت که در جامعه پرندگان، طوطی‌های واسا بسیار کمتر از گونه‌های دیگر رایج هستند. با این حال ما این مطلب را به واساها اختصاص داده‌ایم و در ادامه این مطلب از دانه مارکت شما را بیشتر با این پرنده دوست داشتنی آشنا می‌کنیم.

بررسی اجمالی گونه

نام‌های متداول: طوطی واسا، طوطی واسا بزرگ (Coracopsis vasa) ، طوطی واسا کوچک (Coracopsis nigra)
نام علمی : Coracopsis vasa Coracopsis nigra
اندازه بزرگسالان: حدود 50 سانتی‌متر طول
امید به زندگی: تا 30 سال

خاستگاه و تاریخچه طوطی‌های واسا

این پرنده یک طوطی خاکستری تیره از خانواده پرندگان Psittacidae است. دو گونه از طوطی‌های واسا وجود دارد: طوطی واسا بزرگ (Coracopsis vasa) و طوطی واسا کوچک (Coracopsis nigra)که طوطی واسا کوچک به طوطی سیاه نیز معروف است. هر دو گونه این طوطی در دو کشور جزیره‌ای در سواحل شرقی آفریقا یافت می‌شوند: ماداگاسکار و کومور. با این حال این دو گونه زیستگاه‌های متفاوتی را ترجیح می‌دهند؛ برای مثال طوطی‌های واسا بزرگ در مناطق جنگلی خشک زندگی می‌کنند و طوطی‌های واسا کوچک مناطق جنگلی مرطوب را برای زندگی برمی‌گزینند.

خلق ‌و خوی طوطی‌های واسا چگونه است؟

طوطی‌های واسا معمولاً پرندگانی مهربان و راحت هستند که با تمام خانواده‌ دوست می‌شوند. آنها باهوش، فعال، پر مشغله و بسیار بازیگوش هستند. طوطی‌های ماده واسا ممکن است در طول فصل جفت‌گیری بدخلق یا تهاجمی شوند. از این رو توجه داشته باشید که این طوطی باید تا حد امکان از قفس خود خارج شود تا بتواند با خانواده انسانی خود بازی کرده و تعامل داشته باشد. مانند بیشتر طوطی‌ها، طوطی‌های واسا برای شاد بودن نیاز به زمان و توجه زیادی از شما دارند؛ بنابراین هرگز طوطی را برای مدت طولانی نادیده نگیرید یا رها نکنید.

گفتار و آواز طوطی واسا

این گونه از طوطی پرحرف است اما انسان را با حرف ‌زدن زیاد آزار نمی‌دهند. آن‌ها بامزه و شیرین هستند، البته ممکن است گاهی با جیغ و سوت‌ خواسته خود را بیان ‌کنند. برخی از طوطی‌های واسا می‌توانند صحبت‌کردن را یاد بگیرند و برخی دیگر توانایی صحبت ‌کردن حتی به اندازه یک کلمه را هم ندارند.

طوطی واسا

رنگ‌ها و نشانه‌های طوطی‌های واسا

طوطی واسا نر و ماده هر دو رنگ خاکستری تیره بوده و منقار سیاه مایل به خاکستری دارند. در طول فصل جفت‌گیری در پاییز (اکتبر تا دسامبر)، رنگ پرهای طوطی ماده به رنگ قهوه‌ای روشن تبدیل می‌شود، سپس او پرهای روی سر خود را می‌کند و کچل می‌شود. پوست طوطی نیز در طول فصل جفت‌گیری تغییر رنگ می‌دهد و زرد می‌شود. این تغییر رنگ در هر دو طوطی واسا نر و ماده وجود دارد. البته تغییر رنگ در ماده به دلیل قرار گرفتن در معرض پوست سر طاس او به طور چشمگیرتری مشخص است. علاوه بر این منقار طوطی‌های نر و ماده نیز در طول فصل جفت‌گیری تا زمانی که تقریباً سفید شوند، روشن می‌شود.

نکات مهم در مراقبت و نگهداری

این طوطی به یک محفظه بزرگ نیاز دارد. به ‌عنوان‌ مثال قفس پرنده، قفس پرواز یا قفس طوطی بسیار بزرگ، یا چیزی که برای ماکائو مناسب است نیز برای طوطی‌های واسا عالی خواهد بود. یک طوطی واسا باید در قفسی باشد که حداقل 91 سانتی‌متر عرض، 60 سانتی‌متر عمق و 91 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. بنابراین یک جعبه طوطی بزرگ نیز برای واسا مناسب است. البته از آنجا که طوطی‌های واسا عاشق آفتاب گرفتن هستند، بهتر است قفس پرنده خانگی خود را طوری قرار دهید که نیمی از آن در آفتاب و نیمی در سایه باشد.

همانطور که گفتیم طوطی واسا پرنده‌ای پر مشغله و کنجکاو است. از این رو شما می‌توانید یک مکان بازی با اسباب ‌بازی‌های زیاد را راه‌اندازی کنید تا ذهن و بدن طوطی واسای خود را فعال و سرگرم نگه دارید. فعالیت‌های علوفه‌ جویی مانند اسباب ‌بازی‌های تعاملی، اسباب‌ بازی‌های پازل، اسباب‌ بازی‌های مکانیکی، اسباب ‌بازی‌های جویدنی، اسباب ‌بازی‌های کودک و جغجغه‌ها و هر چیز دیگری که طوطی واسا شما می‌تواند بررسی و دست‌کاری کند، در این زمینه بسیار کمک‌ کننده است. علاوه بر این، طوطی‌های واسا عاشق حمام کردن هستند، آنها مدام می‌پرند و در آب ‌بازی می‌کنند؛ بنابراین به حمام آن هم توجه زیادی داشته باشید.

طوطی واسا

مشکلات رایج سلامتی

طبع این طوطی نسبتاً گرم است. اما ممکن است مستعد ابتلا به بیماری منقار و پر پسیتاسین باشد که یک بیماری ویروسی است و طوطی‌ها و سایر پرندگان را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد.

رژیم غذایی و تغذیه

طوطی‌های واسا به دلیل داشتن اشتهای پرخاشگر معروف هستند. این پرندگان زیاد می‌خورند و از تنوع غذا لذت می‌برند. بنابراین یک رژیم غذایی متنوع برای او آماده کنید. غذای طوطی واسا می‌تواند مخلوطی از دانه‌های با کیفیت بالا و مقدار زیادی میوه و سبزی‌های تازه مانند موز، انبه، انواع توت‌ها، هلو، انار، فلفل، هویج، جوانه‌ها، لوبیا سبز، نخود فرنگی و سیب‌ زمینی شیرین باشد.

جمع ‌بندی

طوطی واسا بیشتر در آفریقا دیده می‌شود. برای نگهداری از این پرنده باید به نکاتی توجه کنید که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. همچنین رژیم غذایی این طوطی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا این پرنده به رشد خوبی برسد. در نهایت خوشحال می‌شویم اگر نظر و تجربه شما را نیز در زمینه مراقبت از طوطی‌های واسا بدانیم. شما همچنین می‌توانید ضمن تهیه انواع دانه و غلات ارگانیک از فروشگاه اینترنتی دانه مارکت، این مطلب را به همراه سایر مقالات ما برای علاقه‌مندان به طوطی به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه

  1. 21 اکتبر , 2023
    سپیده

    انگار قیر ریختن روش خخخ. اما خیلی نمک داره قیافش

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.