طوطی بال آبی و نحوه نگهداری از این پرنده خانگی

طوطی بال آبی
26 ژانویه , 2023 1 دیدگاه

طوطی بال آبی از تیره طوطیان سبز است و با نام علمی (Neophema chrysostoma) شناخته می‌شود. این طوطی تنها 12 سانتی‌متر طول دارد، اما هرگز نباید فریب جثه کوچک آن را بخورید. چرا که روحیه زیادی دارد و می‌تواند پر از شیطنت باشد. از این رو برای کسانی که به دنبال یک پرنده خانگی پر شر و شور می‌گردند، انتخاب مناسبی است. در ادامه این مقاله از دانه مارکت شما را بیشتر با این پرنده سرگرم کننده آشنا می‌کنیم.

طوطی بال آبی چگونه پرنده ای است؟

طوطی بال آبی از جمله پرندگان بومی استرالیا است. اندازه پرنده بالغ این طوطیِ کوچک، تنها 12 سانتی متر با وزنی در حدود 28 گرم است. این ابعاد کوچک، در واقع همان ویژگی‌ متمایز کننده این طوطی با طوطی‌های بزرگتر از او است.

با وجود اینکه تنوع رنگ‌ها در پرهای طوطی بال آبی در مقایسه با دیگر گونه‌های طوطی، کم و ساده است، بسیاری این پرنده را یک طوطی جذاب و خوشتیپ می‌دانند. چرا که ویژگی‌های عجیب و غریب این طوطی باعث جذابیت و جلب توجه به او می‌شود. بدن این طوطی تقریباً به طور یکدست سبز کم رنگ است. البته قسمت‌های عقبی کمی کدرتر و بخش‌هایی جلویی نیز به طور قابل توجهی رنگ پریده است. بال‌ها اما دارای چند ستون پروازی آبی تیره هستند که البته ماده ها در این بخش رنگدانه آبی ندارند.

زیستگاه و محدوده جغرافیایی

این پرنده به طور ویژه در نواحی شرقی و مناطق میانی تاسمانی و ویکتوریای جنوبی زندگی می کند. البته جمعیت های پراکنده‌تری در غرب نیو ساوت ولز و شرق استرالیا جنوبی نیز مشاهده می‌شوند که به طور دوره‌ای به جنوب غربی کوئینزلند و به سمت زیستگاه شمالی گسترش می‌یابند.

همچنین طوطی بال آبی محیط های مختلفی از مناطق داخلی، ساحلی و زیر ساحلی گرفته تا مناطق نیمه خشک را اشغال می‌کند. این طوطی در سراسر منطقه خود، زندگی در مراتع و جنگل های چمنزار را ترجیح می‌دهد. با این حال آنها اغلب در نزدیکی زمین های باتلاقی، ساحل و مناطق نیمه خشک هم دیده می‌شوند.

الگوهای رفتاری در طوطی‌های بال آبی

طوطی بال آبی از جمله طوطی‌های خانگی ایده آل است. چرا که ذاتِ دلسوز و دلپذیر آنها ویژگی‌هایی دارد که هر مالکی را به این طوطی وابسته می‌کند. از آن گذشته، این طوطی‌های کوچک به‌ طور قابل توجهی گیج و شیطون هستند و لحظه‌ای در اینکه روی کاناپه، شما را در آغوش بگیرند یا زیر روکش‌ها را بررسی کنند، تعلل نمی‌کنند. آنها همچنین عاشق خوردن و چرت زدن هستند. همین ویژگی‌ها نیز باعث می‌شود تا طوطی‌های بال آبی از جمله پرندگان خانگی مورد علاقه جوانان و مجردها باشند. از این رو می‌توان گفت که طوطی بال آبی فراتر از یک حیوان خانگی است و در واقع یک همراه و یا دوست هنرمند برای شما است.

رژیم غذایی و تغذیه؛ طوطی بال آبی چه می‌خورد؟

در حیات وحش، رژیم غذایی بومی طوطی بال آبی متشکل از غلاتی است که از گیاهان و علف‌ها به دست می‌آید. با این حال این طوطی ها به طور دوره‌ای انواع میوه‌ها و جوانه‌های گل، شکوفه‌ها و مواد مختلفی نظیر سبزیجات و گیاهانی را که در دسترسشان قرار دارند نیز مصرف می‌کنند تا رژیم غذایی خود را متعادل کنند. ناگفته نماند که حشرات هم ممکن است بخشی از غذای طوطی بال آبی را تشکیل دهند.

اگر از این پرنده نگهداری می‌کنید مخلوط دانه های مخصوص طوطیان کوچک که با غذای قناری و مقدار کمی دانه آفتابگردان تقویت شده باشد را می‌توانید به عنوان بخشی از رژیم غذایی پرنده خود در نظر بگیرید. چغندر، اسفناج، انواع میوه ها، مانند پرتقال، سیب، گلابی و انواع سبزیجات نیز باید به صورت دوره‌ای و به عنوان غذای مکمل توسط پرنده شما مصرف شوند. البته بذرهای جوانه زده یا نرم شده را نیز می‌توان در ظرف غذای این پرندگان گنجاند.

با این حال توجه داشته باشید که برخی از این پرندگان حشراتی مانند کرم های خوراکی را نیز می‌بلعند، به خصوص اگر در حال تولید مثل و جوجه کشی باشند. از این رو در این زمان می‌توان از لارو سوسک و کرم آردآلو هم به عنوان منبع بزرگی از پروتئین در غذای آنها استفاده کرد.

طوطی بال آبی

تولید مثل و پرورش جوجه ها در طوطی بال آبی

چندین زوج از طوطی‌های بال آبی ممکن است در یک بلوک چوبی زندگی کنند و یک منطقه تولید مثل را ایجاد نمایند با این حال آنها شرکای تک همسری ایجاد می‌کنند و لانه های خود را در کنده تو خالی درختان می‌سازند. از این رو تخم ها روی لایه ای از چوب تجزیه شده قرار می‌گیرند. ماده به تنهایی تخم‌ها را پرورش می‌دهد اما هر دو جنس به جوجه‌ها خدمت می‌کنند. هر بار جوجه کشی شامل 4 الی 6 تخم است که تقریباً 18 تا 20 روز صرف پرورششان می شود. در نهایت نیز پس از یک ماه، جوجه ها لانه را ترک می‌کنند.

نگهداری از طوطی بال آبی

همانطور که گفتیم طوطی‌های بال آبی شیطنت بسیاری دارند و ترجیح می‌دهند که مدام بازی کنند. از این رو بهتر است تعداد زیادی اسباب بازی را در دسترس حیوان خانگی خود قرار بدهید و برای جلوگیری از یکنواختی، اسباب بازی‌ها را به طور دوره‌ای تعویض کنید. لازم به ذکر است که به طور کلی اسباب بازی‌های چوبی از جمله وسایل مورد علاقه این نژاد از طوطیان است. همچنین فراموش نکنید که این طوطی بسیار پویا است و نیاز به مکانی برای باز کردن بال‌های خود دارد.

کلام آخر

در دسته بندی UICN ، طوطی بال آبی از جمله گونه های تقریباً تهدید شده است. این نوع طوطی به طور معمول 10 تا 15 سال عمر می‌کند و با اینکه گهگاه در دسترس است، از جمله پرندگان خانگی پر طرفدار است. این پرندگان کوچک و شاد عاشق بازی کردن هستند و دوست دارند که مدام در آغوش گرفته شوند و در اطراف بچرخند. از این رو باید توجه داشته باشید تا تصادفاً آنها را له نکنید. در پایان خوشحال می‌شویم تا شما نیز تجربه یا اطلاعات خود را در خصوص این پرنده با ما به اشتراک بگذارید. همچنین یادآور می‌شویم که برای تهیه انواع دان پرنده و سایر غلات مورد نیاز برای تغذیه طوطی یا دیگر پرندگان خانگی خود، تنها کافی است تا سری به دانه مارکت بزنید و محصول مورد نیاز خود را به صورت آنلاین از این فروشگاه خریداری کنید.

1 دیدگاه

  1. 25 اکتبر , 2023
    sania

    خیلی زیبا و قشنگه

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.