طوطی آرا – طوطی ماکائو

طوطی آرا

طوطی آرا یا طوطی ماکائو ، یکی از انواع طوطی به‌طور معمول طوطی‌های بزرگ و با رنگ روشن و پرهای دم بلند هستند. مشخصه‌ای که ماکائو را از سایر اعضای خانواده طوطی‌ها متمایز می‌کند، نواحی صورت آن‌هاست که از نظر اندازه و الگوی با گونه‌های مختلف متفاوت است. ابعاد طوطی ماکائو از 30 سانتی‌متر (12 اینچ) برای طوطی‌های کوچک‌تر تا 102 سانتی‌متر (40 اینچ) باشد برای طوطی‌های بزرگ‌تر متغیر است. اگر قصد دارید این طوطی زیبا را به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری کنید با ما همراه باشید.

ویژگی‌های طوطی آرا

طوطی آرا بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. طول عمر این پرنده بستگی به گونه آن دارد. بعضی از ماکائوها 60 تا 80 سال یا حتی بیشتر از آن زندگی می‌کنند. زیستگاه طبیعی بیشتر این پرندگان معمولا در جنگل‌های بارانی یافت می‌شود، اما برخی از گونه‌ها در زیستگاه‌های خشک و تر نیز یافت می‌شوند.

ماكائوها گروه بزرگی از پرندگان در خانواده این گونه پرندگان و انواع طوطی هستند. این پرنده از لحاظ جثه جز بزرگ‌ترین طوطی‌ها به شمار می‌روند. طوطی آرا آبی طلایی، طوطی آرا قرمز تیره، طوطی آرا قرمز روشن، طوطی آرا هانس و … از بزر‌گ‌ترین گونه‌های طوطی ماکائو یا آرا هستند.

شخصیت و هوش طوطی ماکائو

ماکائوها پرندگان اجتماعی هستند و به‌طور معمول پیوندهای زوجی قوی و یک همسری را تشکیل می‌دهند. آنها معمولاً در حفره‌های بالای درختان یا در کنار صخره‌ها لانه سازی می‌کنند. هر دو والدین با ویژگی‌های تهاجمی از تخم و جوجه‌های خود دفاع می‌کنند. این پرنده‌ها به صورت دسته‌ها و گله‌های بزرگ پرواز می‌کنند. طوطی آرا هانس از گونه‌های این طوطی است که بومی گینه، شمال آمازون و برزیل است.

ماکائو بسیار بازیگوش و کنجکاو است و قادر به تقلید از صدای انسان می‌باشد. دارای منقارهای محكمی است كه كاملاً برای شکستن و خوردن انواع مختلف مغزها و دانه‌ها سازگار است. همچنین قادر به رسیدن به سرعت پرواز تا 56 کیلومتر در ساعت (35 مایل در ساعت) هستند. طوطی آرا سخنگو توانایی کمی برای صحبت کردن دارد و به دلیل صدای گوش خراش معمولا کمتر صحبت می‌کنند.

طوطی ماکائو

زیستگاه ماکائو

ماكائو در زیستگاه طبیعی خود از بذرهای بومی، میوه‌ها، گل‌ها، برگ‌ها، درختان خرما، انجیر، شهد و در بعضی مناطق از گل رس موجود در سواحل رودخانه تغذیه می‌كنند. نیازهای غذایی برخی از گونه‌های آرا با سایر طوطی‌ها متفاوت است. زیرا در رژیم غذایی خود به چربی بیشتری احتیاج دارند. رژیم غذایی ماکائوی وحشی دارای چربی زیادی است. البته برای پرنده‌ای که روز خود را صرف پرواز در جنگل بارانی، یافتن غذا، لانه سازی و پرورش جوجه می‌کند، قابل قبول است.

نگهداری از طوطی آرا

این پرنده‌ها بسیار باهوش هستند و به سرعت با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند به همین دلیل بسیاری از افراد آن‌ها را به‌عنوان حیوان خانگی انتخاب می‌کنند. برای نگهداری از این پرنده زیبا و دوست داشتنی باید حتما قفسی بزرگ و جادار تهیه کنید. قفس پرنده باید دارای میله‌های قطور باشد. همچنین درون قفس چوب‌هایی برای حرکت و جابجایی پرنده قرار دهید.

رفتار های مخرب و آسیب زننده به خود پرنده

این پرنده به ندرت پرواز می‌کند، از این رو می‌توانید در طول روز آن‌ها را بیرون از قفس قرار دهید. در طول شب بهتر است درون قفس باشند. زیرا اگر احساس ترس کنند شروع به پرواز کرده و ممکن است آسیب ببینند. این طوطی می‌تواند مستعد رفتارهای تخریب كننده از جمله کندن پر باشد. در صورت این مشکل یا بی‌حوصلگی و یا عدم تحریک ذهنی مناسب می‌توانید به یک دامپزشک مراجعه کنید. برای ماکائوی خود علاوه بر اسباب بازی، یک محیط مناسب برای حرکت و ورزش فراهم نمایید.

صدای ماکائو

ماکائوها دارای صداهای بسیار بلند و گوش خراش به همراه جیغ زدن‌های مداوم است. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید این صدا ممکن است باعث آزار و اذیت همسایگان شود.

طوطی آرا

تغذیه و رژیم غذایی طوطی آرا

این طوطی‌ها نیز مشابه سایر طوطی‌ها به خوردن دانه‌ها، مغزها و میوه‌ها علاقه مند هستند. علاوه بر آن به آجیل، فندق، گردو و انواع دیگر خشکبار علاقه دارند. نوک سفت و سخت آن‌ها کمک می‌کند حتی دانه‌هایی با پوست سخت نیز برای آن‌ها قابل خوردن باشد. در کنار میوه و سبزیجات باید از ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیز برای این پرنده استفاده کرد.

از نان سوخاری، تخم مرغ، مرغ پخته شده و گوشت البته بدون ادویه و مواد افزودنی می‌توان برای تغذیه طوطی آرا استفاده کرد. می‌تواندی مواد گفته شده ار با هم ترکیب کرده و تغذیه‌ای سالم و مقوی برای طوطی خود آماده کنید. با تغذیه سالم و رعایت نکات بهداشتی طوطی شما عمر طولانی‌تری خواهد داشت. نمک، سیر، پیاز، برنج، کافئین و … از مواد مضر برای این پرنده هستند.

مراقبت‌های بهداشتی طوطی آرا

این طوطی برای پاک کردن گرد و غبار از بینی خود چندین بار در طول روز عطسه می‌کند که این عطسه با ترشحات شفافی همراه است. از این رو اگر طوطی شما عطسه نمی‌کند یا ترشحات شفاف ندارد حتما به پزشک مراجعه کنید. این طوطی در معرض بیماری‌های بسیار زیادی قرار دارد. از این رو بهتر است به‌طور مداوم با پزشک مشورت کرده و در صورت بروز نشانه‌های اولیه بیماری برای درمان آن اقدام نمایید.

3 نظر

  1. 17 می , 2021
    ارنیکا

    قیمت این طوطی چقدر هست

    پاسخ
    • 17 می , 2021
      مدیریت سایت

      سلام و درود
      امیدوارم حالتون عالی باشه
      قیمت این طوطی نسبت به سن و جثه متفاوت است و به دلیل کم یاب بودن نسبت به طوطی‌های دیگر ممکن است گران‌تر باشد.

      پاسخ
  2. 23 جولای , 2022
    R

    حداقل پنجاه میلیون

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.