درمان نیوکاسل مرغ مینا

بیماری نیوکاسل مرغ مینا

یکی از بیماری‌هایی که گاهی مرغ مینا درگیر آن می‌شود نیوکاسل است. البته نیوکاسل، بیماری مختص این پرنده زیبا نیست و شیوع و ابتلا به آن، میان پرندگان مختلف رواج دارد. تشخیص این بیماری در پرندگان به سال 1926 میلادی در انگلستان بر می‌گردد. شناسایی این بیماری واگیردار در ایران، در سال 1329 اتفاق افتاد. اگر در خانه از این پرنده ناطق برای جوجه‌کشی یا پرورش نگهداری می‌کنید، این مطلب را بخوانید. زیرا قرار است در مورد درمان نیوکاسل مرغ مینا صحبت کنیم. اما قبل از آن باید اطلاعاتی در مورد خود این بیماری، علائم و علل ابتلا به آن داشته باشید. پس تا انتها همراه ما باشید.

اطلاعات پایه در مورد این بیماری

این بیماری، یک بیماری ویروسی است و در میان پرندگان، واگیردار شناخته می‌شود. علت ابتلای مرغ مینا به این بیماری، ورود ویروسی به نام پارامیکس به بدن این پرنده است. سیستم‌های بدنی مرغ مینا که در هنگام مواجهه با این بیماری درگیر می‌شوند، عبارتند از :

  • سیستم عصبی
  • سیستم گوارشی و روده
  • سیستم تنفسی

علائم نیوکاسل مرغ مینا

بیماری‌هایی مانند نیوکاسل که این روزها پرنده‌های اهلی، وحشی و حتی زینتی به آن دچار می‌شوند، تنوع پیدا کرده‌اند. از روی نشانه‌ها و علائم خود، قابل تشخیص خواهند بود. بنابرین قبل از اقدام برای درمان نیوکاسل مرغ مینا باید علائم زیر را بدانید.

  • کسالت خفیف
  • بی‌اشتهایی
  • تنگی نفس
  • تورم و تیره شدن بافت‌های بدنی مانند چشم
  • فلج شدن
  • اسهال شدید
  • ترشحات چسبنده در اطراف چشم و بینی
  • پیچیدن سر و گردن
  • اسپاسم‌های کلونیک
  • لرزش‌های شدید

البته بروز این علائم بسته به سن پرندگان متفاوت است. اگر شدت پیدا کند، طی دو الی سه روز مرغ مینای خود را از دست خواهید داد.

این بیماری چگونه شیوع پیدا می‌کند؟

راه‌های انتقال و شیوع ویروس نیوکاسل مرغ مینا و هر پرنده دیگری بسیار متنوع است. کسانی که از پرنده‌های متعددی نگهداری می‌کنند، باید با توجه به آن‌ها جلوی این بیماری را بگیرند. چون همان‌طور که گفته شد، نیوکاسل به شدت واگیردار است. به همین علت اگر در خانه پرندگان زیادی نگاه می‌دارید، در کمترین زمان ممکن می‌تواند اکثر آن‌ها را درگیر خود کند.

اصلی‌ترین چیزی که باعث انتقال ویروس نیوکاسل از مرغ مینای بیمار به پرنده سالم می‌شود، فضولاتی است که پرنده بیمار به بیرون دفع می‌کند. سیستم تنفسی مرغ مینای درگیر ویروس نیوکاسل هم به‌نوبه خود در شیوع این بیماری نقش پر رنگی دارد. این بیماری می‌تواند از مرغ مینای مادر با تخم‌گذاری در محدوده زمانی 2 تا 4 ماه بعد از ابتلا به نیوکاسل، به جوجه منتقل شود و سلامت آن را به خطر بیندازد. باید دقت کنید گاهی انسان‌هایی که در ارتباط با مرغ مینای مبتلا به نیوکاسل هستند نیز می‌توانند یک ناقل به حساب آیند.

تشخیص نیوکاسل مرغ مینا

باید گفت تشخیص و درمان نیوکاسل مرغ مینا در مقایسه با بسیاری از پرندگان سخت‌تر است. دلیل آن را می‌توان یکسان بودن نشانه‌های این بیماری با دیگر بیماری‌هایی دانست که اغلب این پرنده دوست‌داشتنی به آن‌ها دچار می‌شود. به همین منظور باید برای تشخیص این بیماری کشنده که در مرغ مینا اغلب حتی تا 28 روز نهفته باقی می‌ماند، از دامپزشک کمک بگیرید. که در این حالت ممکن است پیشنهاد انجام آزمایش‌های سرولوژیک و سرمی را ‌بدهد.

درمان نیوکاسل مرغ مینا

اگر منطقی نگاه کنیم درمان قطعی برای نیوکاسل مرغ مینا وجود ندارد. نه‌تنها این پرنده، بلکه هر پرنده دیگری به این بیماری ویروسی کشنده دچار شود، حیات آن چند روزی بیشتر طول نخواهد کشید. طی یک تحقیق در مورد میزان تلفات پرندگانی که مبتلا به بیماری نیوکاسل بودند، آمار 21 درصد برای مرغ مینا به‌دست آمد که به ترتیب برای نیوکاسل مرغ عشق و نیوکاسل قناری 22 و 25 درصد بود.

آیا این بیماری راهکار قطعی دارد ؟

اما اگر برای درمان نیوکاسل مرغ مینا راهکار قطعی وجود ندارد، چطور باید جلوی ابتلای این پرنده را به آن بگیریم؟ یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری روش قرنطینه است. یعنی صاحب مرغ مینا باید آن را از ویروس نیوکاسل و هر چیزی که باعث شیوع آن می‌شود، دور نگه دارد. شدت شیوع و انتقال این بیماری از پرندگانی مانند کبوتر به سایرین بیشتر است. بنابراین اگر در محیط نگهداری این پرنده کبوتر نیز حضور دارد، بهتر است کبوترها را به محیط دیگری انتقال دهید. شرط دیگر جلوگیری، تمیز نگه داشتن محیط زندگی مرغ مینا است.

درمان نیوکاسل مرغ مینا

نظافت قفس پرنده

سعی کنید همیشه قفس این پرنده تمیز باشد و ظروف آب‌خوری و غذای آن را همیشه از فضولات و موارد دیگر تمیز کنید. اگر چه انجام این کارها به تنهایی جلوی ابتلای پرنده به بیماری نیوکاسل را نمی‌گیرد و بهترین راه جلوگیری، واکسینه کردن مرغ مینا است. البته واکسیناسیون تحت شرایط مطلوب تاثیرگذاری مناسب را خواهد داشت تا بدن مرغ مینا را در برابر عامل این بیماری قوی کند.

نکات مهم باید بعد از زدن واکسن رعایت کرد :

  • این پرنده را به مدت 48 ساعت در یک جای گرم و نرم قرار دهید، چون تا حدی ضعیف و بی‌حال می‌شود.
  • از بابت احساس سردرگمی و عصبانیت پرنده خانگی خود نگران نشوید. چون این عوارض واکسن است.
  • تا 48 ساعت از 5 قطره مولتی ‌ویتامین در غذا یا 10 قطره در آب مصرفی مرغ مینا استفاده کنید. چون مصرف مولتی ویتامین کمک می‌کند پرنده انرژی را که از دست داده است، دوباره به دست آورد.
  • بیشتر از اندازه‌ای که دامپزشک تعیین کرده است، قطره مولتی ‌ویتامین ندهید. چون ممکن است دچار اسهال شود و انرژی بیشتری از دست بدهد.
  • طی 5 الی 7 روز، به مقداری که پرنده دوست دارد غذا بخورد به آن غذا دهید. چون قطره‌های مولتی‌ ویتامین که برای تقویت به مرغ مینا داده می‌شود، به شدت روی افزایش اشتهای آن اثر می‌گذارد.

همچنین باید واکسن این پرنده را در محدوده زمانی مشخص بزنید. پس تاریخ واکسیناسیون را به خاطر بسپارید و دقیقا سه ماه بعد برای دوز دوم به دامپزشک مراجعه کنید. بعد از دوز دوم لازم است هر 6 ماه یک بار برای تکرار واکسن به سراغ دامپزشک بروید.

درمان نیوکاسل مرغ مینا

سخن نهایی درباره درمان نیوکاسل مرغ مینا

یکی از نگرانی‌های افرادی که پرنده خانگی مانند مرغ مینا دارند، ابتلای آن به بیماری نیوکاسل است. عامل آن یعنی پارامیکسو ویروس از روش‌های مختلفی مانند ترشحات و مواد دفعی سایر پرندگان اطراف مرغ مینا و راه تنفس به آن انتقال داده می‌شود. علاوه بر این دقت کنید ویروس این بیماری بیرون از بدن میزبان مقاومت بالایی نشان می‌دهد و انسان نیز ممکن است ناقل آن باشد. پس چون روش قطعی برای درمان نیوکاسل مرغ مینا وجود ندارد، بهتر است با رعایت نکات بالا جلوی ابتلای پرنده خود را به این بیماری بگیرید.

6 نظر

  1. 11 آگوست , 2022
    Sara

    سلام من تازه یه مرغ مینا خریدم و مدام داره سرشو میچرخونه این کارش مریضی خاصی هس یا داره بازی میکنه؟

    پاسخ
  2. 11 آگوست , 2022
    حنانه

    چند روزی هست مینا من گردنش به عقب میپیچه و بال بال میزنه واکسن داره یا نه چیکار کنم ؟!

    پاسخ
  3. 11 آگوست , 2022
    حنانه

    سلام چند روزی هست که مینای من گردنش و سرش میوه به عقب و بال بال میزنه تعدالش رو از دست میده من فکر میکنم که نیوکاسل گرفته میخواستم ببینم واکسن هست برای این بیماری یا نه ؟!؟

    پاسخ
  4. 13 آگوست , 2022
    Kh

    من یک ماهی هست که یک عدد جوجه ی مرغ مینا خریدم و در تغذیه اش هم خیلی خیلی حساس بودم و به وقتش خوب و با دقت رسیدگی میکردم ،ولی متاسفانه چند روز قبل پرنده ام را به خاطر اینکه تو خونه تنها نمونه و از گشنگی ضعف نکنه با خودم در مهمانی که دعوت بودم بردم ،توی یه باغی که بیرون از شهر بود ،الان چند روزه از مهمانی میگذرد و پرنده ام کارهای خیلی عجیبی انجام میده و سرش رو میچرخونه و برعکس نگه میداره و مدام بال بال میزنع و حتی نمیتونه داخل قفس بپره روی چوبهایی که‌قبلا روی آنها می‌نشست ..افسرده شده و بی اشتها ..خیلی اعصابم خرابه و ناراحت این موضوع هستم .آخه دیونه وار دوسش داشتم و همدمم بود ‌..تنها موجودی بود که تنهاییامو پر میکرد .اگه بمیره منم میمیرم چون هیچ کسی رو ندارم تو این دنیا به جز همین پرنده که عشقم شده

    پاسخ
  5. 22 دسامبر , 2022
    احمد

    درمان نیوکاسل هست ولی دوره درمان طولانی مدت هست و داروی دست‌ساز هست که یک لیتر دارو نزدیک دو میلیون هزینه میبره و نحوه رسیدگی به حیوان هم فرق میکنه

    پاسخ
  6. 24 ژانویه , 2024
    Mehdi

    سلام مرغ مینای من نه می‌تونه پرواز کنه نه می‌تونه حرف بزنه مثلا میخاد غذا بخوره نوک میزنه نوکش نمی‌رسه ب غذا گیج میزنه
    چکارش کنم‌

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.