بهترین سبزیجات برای تغذیه طوطی‌ ها

سبزیجات برای تغذیه طوطی‌

شما می‌توانید با انتخاب سبزی‌های جدید، رژیم غذایی را برای طوطی خود متنوع‌تر کنید. تنوع، چاشنی زندگی است و افزودن این سبزی‌ها به غذای پرنده برای سلامت او مفید است. تمام خواص این سبزی‌ها برای انسان‌ها نیز صدق می‌کند. بنابراین حتماً این سبزی‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا فواید تغذیه‌ای مشابهی داشته باشید. در ادامه این مطلب از دانه مارکت بیشتر با مناسب ترین سبزیجات برای تغذیه طوطی‌ ها آشنا می‌شویم.

بهترین سبزیجات برای تغذیه طوطی‌ ها

جعفری؛ منبع کامل آنتی‌ اکسیدان‌ها

قبلاً معتقد بودند که جعفری برای پرندگان سمی است و نباید برای غذای پرنده از این نوع سبزی استفاده کرد. اما توجه کنید که جعفری سرشار از ویتامین K است و مقدار قابل‌ توجهی ویتامین A دارد. همچنین این سبزی منبع فوق ‌العاده‌ای از آنتی‌ اکسیدان‌ها است که با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کرده و هیچ ‌چیز سمی در مورد آن برای پرندگان شما وجود ندارد. این سبزی همچنین طعم خوبی دارد و موجب تقویت اشتهای پرنده شما نیز می‌شود. البته باید هنگام خرد کردن دقت داشته باشید که جعفری‌ها را کاملاً ریز کنید تا پرنده از خوردن آنها اجتناب نکند.

سبزیجات برای تغذیه طوطی‌

برگ کاهو؛ تقویت‌ کننده استخوان‌ها

برگ کاهو به دلیل ویتامین K موجود در آن، استحکام و تراکم استخوان را تقویت می‌کند و گنجاندن آن در غذای پرنده ضروری است. البته این موضوع برای انسان‌ها نیز صدق می‌کند و کاهو برای پیشگیری از بیماری‌ها بسیار کمک ‌کننده است. شما می‌توانید همراه پرنده خود از مزایای این سبزی پر از خاصیت بهره‌مند شوید.

سبزیجات برای تغذیه طوطی‌

اسفناج؛ بهترین سبزیجات برای تغذیه طوطی‌

اسفناج برای شما و طوطی‌تان بسیار مفید است. اما مقدار بیش از حد آن می‌تواند باعث شسته شدن کلسیم در سیستم شما و پرنده شود. همچنین به دلیل وجود آهن در اسفناج نباید آن را در تغذیه هیچ ‌گونه‌ از پرنده ای که مستعد ابتلا به بیماری ذخیره آهن است، استفاده کنید، اما هر از چند گاهی مصرف آن برای طوطی‌های شما خوب است. از این رو بهتر است آن را به شکل برگ سرو کرده یا می‌توانید آن را خرد کرده و به‌ صورت پاشیده روی غذای طوطی سرو و استفاده کنید. بنابراین می توان گفت یکی از بهترین سبزیجات برای تغذیه طوطی‌ است.

سبزیجات برای تغذیه طوطی‌

چغندر سبز؛ مفید برای سلامتی

چغندر سبز و طلایی علاوه بر اینکه به‌ عنوان یک غذای پرنده برای حیوان خانگی شما بسیار مفید است، به‌ سلامت شما نیز کمک به سزایی می‌کند. این چغندر، رنگ زرد درخشانی دارد و هر زمان که در یک سبزی رنگ فوق‌العاده ای مشاهده شود، این ویژگی نشان از مغذی بودن زیاد آن است. بنابراین از چغندرهای طلایی و سبز در ابعاد کوچک در غذای حیوان خانگی خود استفاده کنید.

چغندر سوئیسی؛ رنگین ‌کمان تغذیه‌ای

چغندر سوئیسی، چغندرهای فوق ‌العاده رنگارنگی هستند که به دلیل رنگی بودن برای پرندگان جذاب هستند. این نوع چغندر یک سبزی قدرتمند در بخش تغذیه بوده که از بدن پرنده در برابر ابتلا به دیابت محافظت می‌کند و حاوی 13 پلی فنول مختلف است. در چغندر مواد شیمیایی طبیعی وجود دارد که دارای یک آنتی ‌اکسیدان برای خلاص شدن از شر رادیکال‌های آزاد است. همچنین چغندر سرخ یک افزودنی خوشمزه و ترد برای هر غذای پرنده‌ای است که می‌خواهید برای حیوان خانگی خود درست کنید. جالب است بدانید در کمال تعجب، چغندر سوئیسی حاوی 300 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین K است.

سبزیجات برای تغذیه طوطی‌

کلم؛ منبع کلسیم و آهن

کلم خاصیت تغذیه‌ای زیادی دارد و مصرف آن برای انسان‌ها و پرندگان ضروری است. در فرهنگ آسیایی ممکن است که آن را ناپا یا کلم کرفس هم بنامند. به ‌هر حال این سبزی هرچه که نامیده می‌شود، منابعی از کلسیم و آهن بسیار را در درون خود گنجانده است و همچنین از التهاب جلوگیری می‌کند. شایان ذکر است این سبزی بسیار ملایم و ترد بوده و به‌ خوبی با بسیاری از طعم‌های مختلف سازگار است. اما این فکر که می‌تواند از بروز التهاب جلوگیری کرده و آن را کاهش دهد، نکته‌ای است که باید به آن توجه داشت.

شاهی؛ ملکه جدید تغذیه

این روزها محبوب‌ترین سبزی برای پرندگان شاهی است. روغن این سبزی نیز بسیار مغذی است، اما شاید نتوانید در ایران آن را پیدا کنید. تحقیقات نشان داده که خوردن دو فنجان از این روغن در روز می‌تواند هرگونه آسیب به DNA شما را که با سرطان مرتبط است تا حدود 17 درصد کاهش دهد. علاوه بر این شاهی محرک جنسی خوب و ضد باکتری بوده و در درمان بیماری کبدی و کرم روده پرندگان نیز تأثیر زیادی دارد. شما می‌توانید از تخم شاهی به عنوان دان پرنده برای تقویت نیروی جنسی نر پرندگان خود استفاده کنید. ولی توجه داشته باشید که باید از دادن آن به پرنده ماده در هنگام جفت‌گیری و تخم‌گذاری پرهیز کنید.

سبزیجات برای تغذیه طوطی‌

همچنین شاهی سرشار از ویتامین A و ویتامین K بوده و نیازی هم به پختن این سبزی لطیف برای پرندگان نیست. فقط آن را همان‌طور که است با قیچی برش دهید و یا بدون دست زدن، آن را برای پرنده خود آماده کنید. توجه داشته باشید که شاهی کمی تلخ است اما پرندگان عاشق این طعم هستند. در نتیجه بدون نگرانی می‌توانید آن را در رژیم غذایی پرنده خود بگنجانید. از شاهی می‌توان برای درمان بیماری تنفسی پرندگان و پیشگیری سرطان‌های پرندگان نیز استفاده کرد. همچنین شاهی می‌تواند در چربی‌سوزی و روی فرم نگه‌ داشتن پرندگان که دچار چاقی هستند، نیز مؤثر باشد.

برگ کاسنی، مفید برای قلب

کاسنی یکی از عالی‌ترین سبزی‌ها است که می‌توان از آن به ‌کرات در تغذیه پرندگان استفاده کرد. کاسنی ویتامین c فراوانی دارد و برای سم‌ زدایی و فعال ‌سازی کبد و کلیه و قلب پرندگان بسیار مفید است. اثر میکروب‌کشی آن از آنتی‌ بیوتیک‌ها هم بیشتر بوده و حتی در ازدیاد نطفه تخم پرندگان نیز مؤثر است. کاسنی تخم‌گذاری پرندگان را راحت‌تر کرده و باعث شفاف و براق شدن پرهای پرنده می‌شود. در نتیجه بهتر است در غذای پرنده مقداری از برگ کاسنی وجود داشته باشد.

سخن پایانی در سبزیجات برای تغذیه طوطی‌

در این مقاله از بهترین سبزیجات برای تغذیه طوطی‌ ها سخن گفتیم و خواص و ویژگی‌های هر یک از این سبزی‌های فوق‌العاده را عنوان کردیم. با این حال فراموش نکنید که غذای پرنده شما باید ترکیبی از سبزی‌ها، دانه‌ها و سایر مواد غذایی مفید باشد. از این رو برای خرید بهترین غلات ارگانیک حتماً سری به فروشگاه آنلاین دانه مارکت بزنید و دانه‌های مورد علاقه پرنده‌تان را از این فروشگاه سفارش دهید.

2 نظر

  1. 26 اکتبر , 2023
    نازنین

    ببخشید کاهو برای عروس هلندی خوبه؟

    پاسخ
  2. 11 نوامبر , 2023
    ممد

    بله فرقی نداره، انواع سبزیجات برای پرنده های کوچیک مثل لاوبرد و مینا و عروس هلندی عالیه

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.