انواع کبک‌ و روش‌های نگهداری از آن

انواع کبک‌

کبک که نام علمی آن Phasianidae است، پرنده‌ای نسبتاً چاق به‌ حساب می‌آید. این پرنده همه‌ چیزخوار است و می‌تواند از انواع غذای پرنده تغذیه کند. کبک در سرتاسر جهان از جمله جنگل‌ها، علفزارها و دشت‌های سنگی زندگی می‌کند از این رو کاملاً در دسترس شکارچیان است. این مقاله از دانه مارکت در مورد انواع کبک‌ و روش‌های نگهداری از آن است. همراه ما باشید.

کبک چطور پرنده‌ ای است؟

میانگین طول عمر یک کبک در طبیعت 3 سال و وزن آن حدود یک پوند است. طول آن را نیز می‌توان حدود یک فوت در نظر گرفت. این پرنده نسبتاً چاق که در سراسر جهان یافت می‌شود، نوک‌ منحنی شکلی دارد. جالب است بدانید که 56 گونه کبک ساکن زمین هستند و از پاهای کوتاه و محکم و پنجه‌های قوی خود برای حفاری غذا یا ساختن لانه استفاده می‌کنند. این‌ گونه‌های کبک معمولاً به ‌سرعت می‌دوند و اگر خطری نیز آن‌ها را تهدید کند، با دویدن از خود دفاع می‌کنند.

کبک‌های بزرگسال دانه‌ها، برگ‌ها و بی‌مهرگان را می‌خورند، در حالی‌ که جوجه‌ها بیشتر از حشرات تغذیه می‌کنند. البته برخی از گونه‌ها مانند کبک خاکستری فقط از گیاهان تغذیه می‌کند. گفتنی است “کبک” به ‌خودی ‌خود یک خانواده نیست. این‌ گونه خود از خانواده Phasianidae است که شامل کبک، قرقاول، بوقلمون، باقرقره، فرانکولین و بلدرچین می‌شود.

جفت‌گیری و تولید مثل کبک‌ها

باید توجه داشت که همه کبک‌ها پیوندهای جفت تک ‌همسر را تشکیل می‌دهند، اگرچه استراتژی‌های معاشقه در بین گونه‌ها متفاوت است. مثلاً چوکارهای نر که بومی آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه هستند، با قدم‌ زدن در اطراف ماده‌ها و داشتن ژست‌های مختلف، نظر آن‌ها را به خود جلب می‌کند. اما در آمریکای شمالی و اروپا، کبک‌های ماده خاکستری خواستگاری را آغاز کرده، سپس به نر تعظیم می‌کنند، سر خود را تکان می‌دهند و گردن خود را به گردن او می‌مالند. وقتی زمان لانه ‌سازی فرا می‌رسد، ماده‌ها یک فرورفتگی را در زمین تراشیده و روی آن را با مواد گیاهی می‌پوشانند، در حالی ‌که نرها اغلب برای محافظت از لانه در نزدیکی آن می‌مانند.

برخی از گونه‌ها مانند کبک‌های صخره‌ای اروپایی و کبک‌های پا قرمز نیز، گهگاه دو دسته تخم در لانه‌های جداگانه می‌گذارند. آن‌ها این کار را برای مقاومت در برابر شکار انجام می‌دهند. سپس حدود 23 روز بعد، جوجه‌ها با چشم‌های باز، پرهای پرزدار و توانایی دویدن از تخم بیرون می‌آیند. این قابلیت آنها یک دفاع حیاتی در برابر شکارچیان زمینی مانند روباه است. در این بین جالب است بدانید جوجه کبک خاکستری (چوکار) می‌تواند ظرف چند ساعت پس از جوجه ریزی لانه را ترک کند. جوان‌ها نیز می‌توانند در عرض 15 روز پرواز کنند و تا سه ماهگی به وزن بزرگسالی خود می‌رسند.

انواع کبک‌

کبک چوکار یا معمولی چیست؟

نژادهای متنوعی از کبک شامل کبک‌های اهلی و وحشی در سراسر جهان وجود دارد. کبک معمولی یا چوکار هندی از دیرباز در این جهان پهناور می‌زیسته و دارای جمعیت بسیار زیادی بوده است. پس از اینکه این نژاد از کبک به دشت‌ها آمد توسط انسان به طور بی‌ رویه شکار شد و تعداد آن به‌ سرعت رو به تنزل رفت. سایر گونه‌های کبک، مثل کبک عربی هم در جمعیت‌های بسیار بزرگی در همه نقاط جهان زندگی می‌کنند. در این میان چوکار هندی کبکی است که در جهان امروزی به ‌صورت اقتصادی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

حفاظت از کبک‌ها

بد نیست بدانید از 56 گونه کبک‌ ها، 37 گونه از سوی اتحادیه بین ‌المللی حفاظت از طبیعت در وضعیت “کمترین نگرانی” در نظر گرفته می‌شوند. با این ‌وجود، 43 گونه از انواع کبک‌ در حال کاهش جمعیت هستند. به ‌عنوان ‌مثال، اگرچه کبک خاکستری به‌ عنوان یک ‌گونه با نگرانی انقراض کم در لیست قرار می‌گیرد، اما در بریتانیا، این‌ گونه بین سال‌های 1967 تا 2010 به دلیل تهدیداتی مانند علف ‌کش‌ها و آفت ‌کش‌ها که می‌تواند به جوجه‌ها آسیب برساند، 91 درصد کاهش یافت. در استان سیچوان در جنوب مرکزی چین نیز کبک سیچوان در معرض خطر انقراض قرار دارد. این پرنده که در جنگل ساکن است، به ‌ویژه به دلیل قطع غیرقانونی درختان، به جهت از بین ‌رفتن زیستگاه خود رنج‌ برده است.

رفتار کبک‌ها چگونه است؟

کبک‌ها صبح و بعد از ظهر در روی زمین به چرا مشغول هستند. آنها مهاجرت نمی‌کنند و جابه‌جایی ‌های فصلی آنها فقط در ارتفاع است. همچنین پرواز کبک معمولاً در هنگام احساس خطر انجام می‌شود و به مسافت‌های کوتاه و در سراشیبی محدود است. کبک‌ ها هنگام عبور از ناهمواری‌های سطح زمین، بر روی پاهای خود می‌جهند. در نتیجه آن‌ها ترجیح می‌دهند بدوند تا اینکه پرواز کنند.

گروه اجتماعی اولیه از یک دسته کبک شامل تعداد گوناگونی از بالغ‌ها و جوجه ‌هایشان است و بزرگ‌ترین گروه‌ها را می‌توان در چشمه‌ها پیدا کرد. البته گروه‌های بزرگ‌تر در زمستان تشکیل می‌شوند. کبک‌ ها شب را زیر بوته‌ها و یا داخل صخره‌ها به سر می‌برند و کبک‌های نر نیز به طور فعال از قلمرو خود دفاع می‌کنند.

انواع کبک‌

فواید و مضرات کبک برای انسان

از مضرات انواع کبک‌ می‌توان به این موضوع اشاره کرد که کبک به پراکندگی و رشد علف‌های هرزه کمک می‌کند. همچنین مستعد ابتلا به بیماری‌های مرغی بوده و در مزارع پرورش این پرنده، ممکن است این بیماری‌ها به انسان منتقل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید مقاله دیگر ما با عنوان « آنفولانزای پرندگان» را مطالعه نمایید.

همچنین کبک معمولی اولین پرنده قابل شکار است که در سال ۱۸۹۳ به آمریکای شمالی وارد شده و برای آژانس‌های شکار در این منطقه ایجاد درآمد کرده است. ناگفته نماند که دشواری شکار این پرنده و وجود آن در دامنه‌ها و مناطق دور دست، شکار این پرنده را برای شکارچیان جذاب می‌کند. گوشت کبک نیز از طعم بسیار خوشمزه‌ای برخوردار است و شکارچیان به آن علاقه زیادی دارند.

کلام آخر

کبک یکی از گونه‌های پرندگان است که ممکن است فواید و مضراتی برای انسان داشته باشد. همچنین خود کبک از گونه‌های مختلفی تشکیل می‌شود که کبک معمولی یکی از آن‌ها است. در این مقاله به طور خلاصه به انواع کبک‌ ها و سبک زندگی‌ این پرنده اشاره کردیم. با این حال شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات در مورد سایر حیوانات و پرندگان مطالب دیگر ما را نیز در وبلاگ مطالعه کنید. همچنین برای خرید انواع غلات ارگانیک و دان پرنده با بهترین کیفیت و به صورت آنلاین، تنها کافی است تا به فروشگاه اینترنتی دانه مارکت مراجعه نموده و مایحتاج مورد نیاز پرنده خانگی خود را از این سایت تهیه کنید.

2 نظر

  1. 26 اکتبر , 2023
    ahmadreza

    سلام لطفا در مورد نگهداری از بلدرچین هم توضیح بدین

    پاسخ
  2. 25 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، احمدرضای عزیز حتما در مطالب اینده به این موضوع هم میپردازیم

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.