آیا تخم مرغ برای پرنده من خوب است؟

تخم مرغ برای پرنده
26 سپتامبر , 2022 1 دیدگاه

شاید کمی عجیب به نظر برسد که به طوطی‌ها تخم مرغ داده شود. چرا که به ‌هر حال، طوطی‌ها پرنده هستند و برای تولید مثل تخم می‌گذارند، اما خوردن تخمِ‌ گونه‌های دیگر برای پرندگان در طبیعت، اصلاً غیر عادی نیست. از این رو فراموش نکنید که تخم مرغ یک غذای کاملاً طبیعی بوده و برای پرندگان شما مفید است، چرا که کربوهیدرات و قند ندارند و بهتر است در رژیم غذایی پرنده شما استفاده شود. در این مطلب از دانه مارکت بیشتر در خصوص فواید تخم مرغ برای پرنده خانگی صحبت می‌کنیم.

رابطه بین حیوانات وحشی و تخم مرغ

تخم‌ها واقعاً مغذی بوده و برای انواع حیوانات بسیار مفید هستند. راکون‌ها، روباه‌ها، مارها و جوجه ‌تیغی‌ها اگر بتوانند تخم مرغی را پیدا کنند، حتماً دلی از عزا درمی‌آورند. کلاغ‌ها نیز به دزدان تخم مرغ معروفند و نحوه مصرف آن‌ها نیز بسیار جالب است. آنها با منقار خود یک سوراخ کوچک را در پوسته تخم مرغ ایجاد می‌کنند، سپس منقار بالایی خود را وارد تخم کرده و آن را بالا می‌برند تا محتویات تخم مرغ را داخل منقار خود تخلیه کنند. مرغ‌ها نیز به خوردن تخم مرغ معروف هستند و حتی به خود زحمت پرواز با آن را هم نمی‌دهند. آنها به ‌سادگی در لانه‌ای که تخم مرغ را پیدا کرده‌اند، مستقر می‌شوند و همان جا آن را می‌خورند.

اهمیت آن در رژیم غذایی پرندگان

تخم مرغ یک غذای مقوی بوده و برای زنده ماندن در طبیعت به مقدار مشخصی از آن نیاز است. بنابراین یک وعده غذایی از تخم مرغ در رژیم غذایی را می‌توان انتخاب خوبی برای پرندگان دانست. زرده تخم مرغ حاوی کولین است و یک غذای بسیار مغذی برای مغز به شمار می‌رود، زیرا با افزایش سرعت سیگنال‌های رله در مغز، تفکر سریع را بسیار آسان‌تر می‌کند. کولین موجود در تخم مرغ همچنین به عملکرد کبد و انتقال و توزیع مواد مغذی در سراسر بدن، در جایی که نیاز است، کمک می‌کند.

پروتئین موجود در تخم مرغ نیز یک عنصر ارزشمند است، زیرا ترکیب پروتئین با اسیدهای آمینه به عملکرد مغز کمک می‌کند. مغز، این کار را با ایجاد انتقال ‌دهنده‌های عصبی انجام می‌دهد که پیام‌ها را به نورون‌ها می‌رسانند و اجازه می‌دهند تفکر سریع در طبیعت که برای بقا لازم است، شکل بگیرد. تخم مرغ معمولی از حدود ۱۲ درصد پروتئین تشکیل شده است. یک تخم مرغ همچنین حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری است. آمینواسید ضروری، اسیدآمینه‌ای است که بدن نمی‌تواند آن را به ‌تنهایی تولید کند و باید با مصرف مواد غذایی حاوی آن جذب بدن شود.

اهمیت و فواید پوسته تخم مرغ (h3)

پوسته تخم مرغ منبع عالی کلسیم بوده که در طبیعت کمیاب است. این کلسیم برای یک پرنده با ارزش است، زیرا ماده اگر بخواهد تخم‌گذاری کند به آن نیاز دارد. از این رو کلسیمی که او مصرف می‌کند به تشکیل پوسته قوی‌تر برای تخم‌هایی که می‌خواهد بگذارد، کمک می‌کند. به همین خاطر او باید به هر طریقی که می‌تواند این کلسیم را جستجو کند و تخم مرغ یک راه بسیار آسان برای به ‌دست ‌آوردن آن است. بر این اساس می‌توان گفت تنها چیزی که پرنده وحشی به آن اهمیت می‌دهد تغذیه خود و تخم‌گذاری سالم با پوسته‌های قوی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « درمان کمبود کلسیم در پرندگان » در وبلاگ بخوانید.

تخم مرغ برای پرنده

سال‌ها پیش تصور می‌شد که تخم مرغ دارای کلسترول بسیار بالایی است. با این ‌حال، وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) پس از این یافته اولیه، دریافت که تخم مرغ‌ها کلسترول بالایی ندارند. آنها متوجه شدند که کلسترول موجود در تخم مرغ در واقع ۱۴ درصد و کمتر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌کردند. همچنین تخم مرغ‌ها حاوی ویتامین D بیشتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد، با افزایش 64٪ هستند.

نکات مهم در تغذیه پرنده خانگی با تخم مرغ

تخم مرغ نوعی پروتئین ارزان ‌قیمت است و پرندگان می‌توانند کل آن را بخورند یعنی سفیده، زرده و همچنین پوسته آن. پوسته تخم مرغ خرد شده تمیز و بسته‌بندی ‌شده در بازار موجود است و در دسترس پرورش دهندگانی قرار دارد که علاقه‌مند به تغذیه از پوسته برای افزایش سطح کلسیم پرندگان خود هستند. همچنین تخم مرغ به ‌خاطر سهولت در تهیه و داشتن پروتئین بالا می‌تواند گزینه خوبی برای تغذیه تمامی انواع پرندگان زینتی باشد اما باید با احتیاط و به مقدار معینی در اختیار پرنده قرار گیرد، تا عوارض و بیماری‌های دیگری را در پرنده ایجاد نکند. از این رو هنگام تغذیه پرنده خانگی خود به این نکات توجه کنید:

  1. از تخم مرغ تازه استفاده کنید.
  2. هرگز از تخم مرغ معیوب، شکسته و ترک‌دار برای تغذیه پرندگان استفاده نکنید.
  3. قبل از آب‌پز کردن آن پوست روی تخم مرغ را با آب بشویید و سپس آن را بپزید.
  4. تخم مرغ را موقع آب‌پز کردن مستقیم درون ظرف آب و بدون هیچ پوششی محافظی مثل کیسه نایلونی قرار دهید.
  5. حتماً تخم مرغ مصرفی پرندگان را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بجوشانید و پس از پخت آن را از ظرف خارج کرده و بگذارید تا با دمای محیط خنک شود.
  6. قبل از پوست کندن تخم مرغ، دست‌های خود را تمیز بشویید تا باعث انتقال عوامل بیماری‌زا به پرنده نشوید.
  7. در کنار تغذیه پرندگان با تخم مرغ، مقداری سبزی‌های تازه یا میوه را نیز به عنوان غذای پرنده در اختیار او قرار دهید.
  8. در صورتی ‌که محیط نگهداری پرنده زیاد گرم نیست، پس از تغذیه پرنده اضافات سفیده تخم مرغ را بعد از یک ساعت خارج نموده و کفی قفس پرنده را چه قبل از تغذیه و چه بعد از تغذیه، با آب تمیز بشویید.

سخن پایانی

تخم مرغ یک غذای مغذی برای پرندگان است که برخی افراد دید مثبتی نسبت به آن ندارند. این در حالی است که بسیاری از متخصصان تأکید می‌کنند که در استفاده از تخم مرغ برای پرنده خود شک نداشته باشید. چرا که این ماده غذایی بسیار مفید است و پروتئین و کلسیم بالایی دارد. اگر شما نیز در کنار انواع دان پرنده از غذاهای مکمل و تخم مرغ برای تغذیه پرنده خود استفاده می‌کنید، حتماً نظرات خود را در مورد تخم مرغ با ما در میان بگذارید و از نکات تغذیه‌ای مهم موجود در مطالب دیگر ما برای حیوان خانگی خود بهره بگیرید.

1 دیدگاه

  1. 13 آوریل , 2024
    یحیی کعبی

    احسنت خیلی خوب بود استفاده کردیم

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.