آشنایی با طوطی سنگال؛ یک طوطی کوچک جذاب و آموزش پذیر

طوطی سنگال
26 دسامبر , 2022 بدون نظر

طوطی سنگال با نام علمی (Poicephalus senegalus) یک طوطی رنگارنگ و نسبتاً کوچک با طول 25 سانتی‌متر و وزن حدودی 113 تا 170 گرم است. این طوطی نسبت به سایر طوطی‌ها، به طرز قابل توجهی ساکت و آرام است و با اینکه سخنران ماهری نیست، می‌تواند صحبت کرده و صدای انسان را تقلید کند. طوطی‌های سنگال، حیوانات خانگی با محبت، سرگرم کننده و بازیگوشی هستند که چون نسبت به اکثر طوطی‌ها ارزان‌ترند، طرفداران زیادی دارند. در این مطلب از دانه مارکت شما را بیشتر با این پرندگان گرمسیری آشنا می‌کنیم.

مشخصات ظاهری طوطی سنگال

یکی از ویژگی‌های بارز طوطی‌های سنگال، رنگِ تیره سر آنها است. سر پرندگان بالغ در این گونه، خاکستری و بالها و سینه‌شان سبز رنگ است. آنها بر روی شکم خود، یک تکه رنگی V شکل دارند که رنگ آن با توجه به زیرگونه طوطی ممکن است زرد، نارنجی یا قرمز باشد. دو زیرگونه در این پرنده وجود دارد که گونه رایج‌‍‌تر آن یعنی Poicephalus senegalus senegalu دارای جلیقه زرد رنگ است. جلیقه V شکلِ گونه P. s. versteri، هم به رنگ نارنجی تیره دیده می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر در طوطی‌های سنگال این است که هر دو جنس نر و ماده این پرنده، یک شکل هستند. از این رو برای تشخیص جنسیت این پرندگان، از آزمایش DNA یا جراحی تعیین جنسیت استفاده می‌شود.

طوطی‌های سنگال کجا زندگی می‌کنند؟

طوطی سنگال، بومیِ جنگل‌های مرکز غرب آفریقا است. این طوطی شامل 10 گونه از طوطیان آفریقای مرکزی است که با بدن‌های تنومند، دم کوتاه و سر و منقار نسبتاً بزرگ شناسایی می‌شوند. تجارت این پرندگان غیرقانونی است اما آنها در اسارت به خوبی تولید مثل می‌کنند. به طوری که امید به زندگی در آنها 50 سال است، اگرچه که اغلب این پرندگان، 20 تا 30 سال عمر می‌کنند.

بررسی خلق و خو و الگوهای رفتاری در طوطی سنگال15

این گونه از طوطی‌ها در تعامل با انسان، حیوانات خانگی خارق ‌العاده‌ای را می‌سازند. به ویژه آنهایی که غذای خود را از دست صاحب خود می‌خورند، پرنده خانگی بامزه و سرگرم کننده‌ای هستند. طوطی‌های سنگال به خوبی اجتماعی شده‌اند. آنها شخصیتی دوست‌داشتنی دارند، اما مالک آنها باید بداند که این نوع طوطی اغلب دوست دارد که متعلق به یک نفر باشد. از این رو ممکن است تمایلی به تعامل با سایر اعضای خانواده نداشته باشد. البته این قاعده همیشه هم درست نیست. بنابراین داشتن تعامل همه اعضای خانواده با طوطی، به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که این پیوند یک نفره در پرنده‌تان رخ نمی‌دهد.

طوطی سنگال

گفتار و آواز؛ سنگال‌ها چطور با انسان‌ ارتباط برقرار می‌کنند؟

سنگال‌ها می‌توانند صحبت کرده و از صداها تقلید کنند، اگرچه این گونه از طوطیان نسبت به بسیاری دیگر از طوطی‌ها به طور قابل توجهی ساکت‌تر هستند. در واقع آنها در مقایسه با طوطی‌های دیگر، به توانایی صحبت کردن خود معروف نیستند، اما می‌توانند صحبت کردن را یاد بگیرند و با کمک چند ده کلمه با انسانها ارتباط برقرار کنند.

در این بین ناگفته نماند که همه پرندگان تا حدی سر و صدا می‌کنند از این رو سنگال‌ها هم پرندگان ساکتی نیستند. آنها فقط نسبت به سایر گونه‌های طوطی، کمتر جیغ می زنند. صداهایی که سنگال‌ها از خود در می‌آورند عمدتاً صدای سوت و قلقلک است. پس اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید یا فضایی دارید که برای نگهداری از اغلب طوطیان مناسب نیست، طوطی سنگال بهترین نوع طوطی برای شما است.

چگونه از طوطی‌ سنگال مراقبت کنیم؟

همانطور که گفتیم طوطی سنگال یک طوطی کوچک است. از این رو نیازی به یک قفس بزرگ ندارد. اما ابعاد قفس او حداقل باید 51 در 51 سانتی‌منر با ارتفاع 71 سانتی‌منر باشد. البته که قفس بزرگتر همیشه برای پرندگان ارجح است. همینطور اگر از دو پرنده نگهداری می‌کنید، این ابعاد باید بزرگتر و حدودِ فاصله میله‌ها نیز از هم 11 سانتی‌منر باشد. همچنین شما باید در فضای قفس از چند میله افقی به عنوان نشیمنگاه استفاده کنید. از آنجایی که سنگال‌ها جونده‌های قوی هستند نباید تهیه اسباب‌ بازی‌هایی برای ورزش دادن منقار آنها را نیز فراموش کنید.

همانطور که بسیاری از مالکان از طوطی‌های سنگال با عنوان پرندگانی با محبت یاد می‌کنند، سنگال‌ها به شدت با صاحبان خود پیوند می‌خورند و در تعامل روزانه با آنها، پیشرفت می‌کنند. از این رو کسانی که به داشتن این گونه از طوطی‌ها علاقمند هستند باید هر روز زمان مناسبی را به رسیدگی و معاشرت با پرنده خود اختصاص دهند.

رایج‌ترین مشکلات سلامتی در طوطی‌ سنگال

طوطی سنگال و سایر طوطی‌هایِ پویسفالوس ممکن است به یک بیماری قارچی رایج در پرندگان، به نام آسپرژیلوزیس دچار شوند. از این رو باید مطمئن شوید که در محل نگهداری آنها به خصوص در مناظقی با آب و هوای گرم و مرطوب، تهویه مناسب وجود دارد.

بورناویروس هم یک ویروس عفونی است که می‌تواند به طوطی‌های سنگالی حمله کند. این بیماری معمولاً از پرندگان آلوده به پرنده شما منتقل می‌شود و می‌تواند سال‌ها قبل از بروز علائم، در بدن پرنده مخفی بماند. از آنجایی که هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. مالکان باید مراقب مراقب کاهش وزن و هضم ضعیف پرنده خود باشند و طوطی بیمار را قرنطینه کنند. در نهایت سنگال‌ها مستعد چاقی و اضافه وزن هستند. از این رو حتماً مقدار کافی از دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات تازه را به غذای طوطی خود اضافه کنید.

رژیم غذایی و تغذیه؛ طوطی‌های سنگالی چه می‌خورند؟

سنگال‌ها در طبیعت، بیشتر از میوه‌، دانه‌ و شکوفه‌ها تغذیه می‌کنند. اما طوطیانی از این گونه که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند باید رژیم غذایی متنوعی، متشکل از میوه ها و سبزیجات تازه، دانه های سالم مانند کتان، شاهدانه و دانه چیا، آجیل درختی و یک رژیم غذایی با کیفیت بالا داشته باشند. به طور کلی، طوطی‌های سنگال باید در حدود 1/4 فنجان در روز غذا بخورند. برای تهیه این غذا شما می‌توانید پلت را با میوه ها و سبزیجات مخلوط کنید و طیف گسترده ای از سبزیجات، غلات و پروتئین گیاهی را نیز به غذای طوطی خود اضافه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتماً مقاله دیگر ما را با عنوان « بهترین سبزیجات برای تغذیه طوطی‌ ها » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

طوطی سنگال

همینطور فراموش نکنید که شما باید از دادن رژیم غذایی تمام دانه به طوطی خود خودداری کنید. چرا که این رژیم غذایی بسیار ناسالم است و می‌تواند منجر به بیماری یا حتی مرگ ناشی از کمبود مواد مغذی در حیوان خانگی شما شود. علاوه بر اینها باید هر روز مقدار مناسبی از آب تازه را نیز در دسترس پرنده خود قرار دهید.

ورزش و تحرک مورد نیاز سنگال‌ها

یک طوطی سنگالی باید حداقل 1 ساعت از روز را بیرون از قفس خود بگذراند. شما می‌توانید در این زمان اسباب بازی‌هایی مانند زنگوله، توپ، چرم جویدنی و وسایل چوبی را در دسترس پرنده خود قرار دهید. همچنین از آنجایی که سنگال‌ها عاشق کوهنوردی هستند، آکروبات‌های کوچک نظیر انواع تاب و نردبان نیز برای سرگرم کردن آنها، مناسب است.

سخن پایانی

سنگال‌ها، طوطی‌های کوچولوی جذاب و آموزش پذیری هستند که سر و صدای زیادی ندارند. آنها اجتماعی و باهوش هستند و به خوبی با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. با این حال گاهی می‌توانند تنها به یکی از اعضای خانواده انسانیِ خود وابسته شوند. از این رو اگر درست تربیت نشوند ممکن است چندان برای تعامل با خانواده‌های بزرگ مناسب نباشند. شما چه تجربه‌ای از نگهداری یک طوطی سنگال دارید، نظر خود را با ما در میان بگذارید و در صورت نیاز به غلات ارگانیک و تازه، به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.