آشنایی با جغدها و ویژگی‌های این پرنده شکاری

جغدها

جغدها گروهی از پرندگان شکاری هستند که عمدتاً در شب دیده می‌شوند. البته این پرنده به عنوان پرنده آتنا، الهه عقل و خرد یونانی نیز شناخته می‌شود. از آنجایی که در گذشته تصور می‌شد جغد‌ها توانایی پیشگویی دارند، آن‌ها را به عنوان نماد هوش و خرد هم می‌شناسند. در سمت مقابل به دلیل شب زنده‌داری‌ جغدها، صداهای شوم گونه شبانه، پرواز آرام و تماس‌های دلخراش، از آنها به عنوان نمادی از دنیای ماورا و تاریکی نیز استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب از دانه مارکت بیشتر با این پرنده مرموز آشنا می‌شویم؛ با ما همراه باشید.

ویژگی‌های ظاهری جغدها

اندازه اغلب جغدها معمولاً با شاهین‌ها برابر است. این اندازه‌ها حدودی شامل طول‌ 13 تا 70 سانتی‌متری بدن و اندازه بین 0.3 تا 2.0 متری در بال آنها است. بر این اساس اکثر گونه‌های جغد در پایین‌ترین محدوده اندازه ها قرار دارند.

ظاهر کلی همه جغدها یکسان است. از این رو همه آنها دارای مشخصاتی مثل یک صورت صاف، منقار قلاب‌دار کوچک، چشمان بزرگ و رو به جلو، دم کوتاه و بال‌های گرد هستند. پاهای بزرگ و چنگال‌های تیز هم از دیگر خصوصیات جغدها است. جالب است بدانید این پرنده در تمامی قاره‌ها به جز قطب جنوب و برخی مناطق جزایر اقیانوسی قابل رؤیت است. البته برخی گونه‌های جغد نسبت به سایر گونه‌های آن از فراوانی بیش‌تری برخوردار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به جغد انبار و جغد گوش کوتاه اشاره کرد. سایر گونه‌های این حیوان مانند جغد پالائو و جغد سیشل هم در جزيره‌های بومی و با جمعیت اندک زندگی می‌کنند.

تاریخچه فسیلی جغدها

تاریخچه فسیلی این گونه از پرندگان به آغاز دوره پالئوسن یعنی حدود 65.5 میلیون سال قبل بر ‌می‌گردد. پس از آن در دوره ائوسن یعنی حدود 55. 8 تا 33.9 میلیون سال قبل، یک تنوع عمده‌ای در گونه‌های این پرنده رخ داد. بر اساس یافته‌های تاریخی جغدهای اولیه ظاهر بسیار بزرگ‌تری نسبت به جغدهای امروزی داشتند. به عنوان مثال گونه‌ای از آن‌ها تقریباً دو برابر تایتو آلبای مدرن در پورتوریکو بوده است. شاید جالب باشد که بدانید حتی گونه دیگری از جغد‌ها نیز وجود داشتند که قادر به پرواز کردن نبودند.

جغدها

زیستگاه و نحوه زندگی

با توجه به گستردگی این پرنده در تمامی قاره‌ها می‌توانیم بگوییم که جغدها تقریباً از همه زیستگاه‌ها، از علفزار و تندرا گرفته تا جنگل‌های گسترده و بارانی را برای گذران زندگی خود استفاده می‌کنند. در این میان شکار هر جغد، با توجه به نوع گونه‌ و البته زیستگاهی که در آن قرار دارد، متفاوت است. البته این تفاوت شکارها با توجه به اندازه جغد و فراوانی طعمه نیز تعیین می‌شود. به طور مثال گونه‌های جغد حاضر در چمنزار‌ها مانند جغدهای گوش کوتاه و جغد‌های انبار، با پرواز کردن مداوم اقدام به شکار می‌کنند. جغدهای جنگلی نیز با افتادن از روی لبه‌های روزنه‌های موجود در جنگل، طمعه خود را حفظ می‌کنند. جغد شاهین آسیای جنوب شرقی، برای گرفتن حشرات در حال پرواز، از روی یک سوف می‌چرخد. همچنین جغد سیبیل دار برای شکار طعمه خود، حشرات را در میان شاخ و برگ‌ها مي‌برد.

جغد جن قبل از شکوفه زدن، به صورت معلق قرار می‌گیرد و حشرات را با بال‌های خود می‌ترساند و در نهایت آن‌ها را با منقار خود می‌گیرد. در این میان جغدهای خلیجی روش متفاوت‌تری دارند. آنها برای گرفتن خفاش‌ها هنگام غروب از غار بیرون می‌زنند. چرا که جغد، پرنده‌ ای است که از سایر جانداران تغذیه می‌کند. البته جوندگان متداولترین چیزی هستند که به عنوان غذای پرنده توسط جغدها خورده می‌شوند، با این‌ حال همانطور که گفتیم آنها حشرات را نیز می‌خورند. بنابراین الگوهای رفتاری جغدها هنگام شکار، با توجه به گونه آنها متفاوت است.

اماکن مورد علاقه جغدها برای لانه سازی

اغلب گونه‌های جغد در میان حفره‌های طبیعی، صخره‌ها یا سوراخ‌های دارکوب، لانه می‌سازند. البته در این میان جغدهای انبار و جغدهای کوچک اوراسیا (نوع آتن) معمولاً از حفره‌های موجود در ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. برخی از جغدها نیز که ابعاد بزرگ‌تری دارند از لانه‌های قدیمی شاهین و کلاغ به عنوان لانه خود استفاده می‌کنند.

اما جغدهای چمنزار و تاندرا بر روی زمین لانه می‌سازند. جالب است بدانید این لانه ها اصولاً در طول ماه‌هایی غیر از ماه تولید مثل، هر دو جفت را در خود جای می‌دهند و اغلب جغدها هیچ چیز اضافه‌ای را برای لانه سازی به کار نمی‌گیرند. از این رو خز و پرهای طعمه‌ها با انباشته شدن بر روی هم می‌تواند به عنوان یک بالشتک برای تخم‌ها در فصل تولید مثل مورد استفاده قرار بگیرد!

جغدها

فرم و عملکرد بدن یک جغد چگونه است؟

طراحی کلی بدن همه گونه‌های جغد تقریباً یکسان است. همانطور که در بالا گفتیم، بال‌های بلند و گرد و دم کوتاه از جمله ویژگی‌های مشترک انواع جغدها به حساب می‌آیند. پاها و انگشتان پاها دارای طول متوسط هستند و با توجه به اینکه جغد یک پرنده است، باید بگوییم که این ویژگی‌ها، آن را به یک حیوان بسیار قوی تبدیل می‌کند.

در توصیف شکل پاها بد نیست بدانید که هر انگشت پای جغدها با یک چنگال خمیده و سوزنی تیز شکل گرفته است. همچنین انگشت بیرونی پا هنگام نشستن به سمت عقب پیش می‌‌رود. همچنین سر پهن جغدها این اجازه را می‌دهد تا چشمان بزرگشان به راحتی در صورت قرار بگیرند. چشم‌ها مایل به سمت جلو هستند و در هر کدام از آنها لوله‌ای استخوانی و به هم پیوسته وجود دارد. چشم‌های جغد تقریباً بی‌حرکت هستند و به شکلِ سفت و سختی در صورت این حیوان محصور شده‌اند. با این حال انعطاف پذیری قابل توجه در گردن جغدها، موقعیت ثابت چشم‌ها را در این پرنده جبران می‌کند. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص حیوانات مشابه، مقاله دیگر ما را با عنوان « آنچه که باید در مورد شاهین تیزپر بدانید » در دانه مارکت بخوانید.

جغدها

کلام آخر

در این مقاله از دانه مارکت در خصوص جغدها سخن گفتیم. نحوه زندگی، فرم و عملکرد بدن آنها را بررسی کردیم و به تحلیل ویژگی زیستگاه و شکار آنها پرداختیم. در پایان باید اضافه کنیم که جغدها به عنوان یک پرنده شکاری به هیچ عنوان حیوانات خانگی خوبی نیستند. البته ممکن است جغدهایی که در اسارت پرورش پیدا می‌کنند، بسیار شیرین و خوش اخلاق باشند اما نباید از یاد ببرید که آنها اساساً حیواناتی وحشی هستند. از این رو نگهداری و مراقبت از گونه‌های جغد به صاحبانی با تجربه نیاز دارد.

با همه اینها اگر تجربه ای در خصوص نگهداری از این حیوانات دارید خوشحال می‌شویم تا آن را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید نظر و اطلاعات بیشتر خود را نیز در انتهای همین مطلب، برایمان ارسال کنید. در نهایت برای خرید انواع دان پرنده و غلات ارگانیک، حتماً سری به فروشگاه اینترنتی دانه مارکت بزنید و از محصولات با کیفیت و متنوع ما دیدن کنید.

2 نظر

  1. 27 اکتبر , 2023
    kiani

    بر خلاف ظاهرشون خیلی پرنده های گوگولی و با مزه ای هستن

    پاسخ
  2. 2 نوامبر , 2023
    joy

    very beautiful

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.