آشنایی با توکای سیاه و هر آنچه که باید در مورد این پرنده بدانید!

توکای سیاه

توکای سیاه معمولی با نام علمی (Turdus merula) که به آن پرنده سیاه اوراسیا نیز می‌گویند در اروپا، آسیا و شمال آفریقا زاد و ولد می‌کند. این پرنده تعدادی زیرگونه در محدوده وسیع خود دارد که البته برخی از زیرگونه های آسیایی آن، به عنوان گونه کامل هم در نظر گرفته می‌شوند. بسته به عرض جغرافیایی که این پرنده در آن یافت می‌شود، توکای سیاه ممکن است پرنده‌ای ساکن، تا حدی مهاجر یا کاملاً مهاجر باشد.

بدن جنس نر این پرنده، تماماً سیاه است به جز حلقه چشم و منقار آن که زرد رنگ هستند. ماده بالغ و جوجه ها نیز عمدتاً پرهای قهوه ای تیره دارند. در ادامه این مقاله از دانه مارکت شما را بیشتر با این پرنده زیبا که از جمله پرندگان بومی ایران نیز به شمار می‌آید، آشنا می‌کنیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

توکای سیاه چگونه پرنده‌ای است؟

طول توکای سیاه به طور متوسط 25 سانتی متر است و وزن آن به 80 تا 100 گرم می‌رسد. طول بال‌ها نیز در پرندگان بالغ حدوداً 34 الی 38 سانتی متر است. توکاها دارای بال های گرد و دم نسبتاً بلندی هستند و تشخیص پرنده نر بالغ در آنها به خاطر ویژگی‌های ظاهری آن بسیار آسان است. چرا که بدن نرها از پرهای سیاهِ چشمگیر و براقی پوشیده شده و تنها بخش رنگی در آنها، منقار زردشان و حلقه چشمی به همین رنگ است. البته ناگفته نماند که نرهای جوان نیز همانند سایر جوجه‌ها در سال اول زندگی پرهایی به رنگ قهوه ای تیره دارند. از سوی دیگر، ماده‌ها قهوه‌ای نسبتاً کدر، با منقار تیره‌تر هستند. هر دو جنس دارای پاهای قهوه ای تیره هستند. بدن جوجه های جوان نیز در این گونه شامل پرهای قهوه‌ای گرم خال‌دار که در بالا تیره‌تر از پایین هستند، می شود.

پراکندگی و زیستگاه

توکای سیاه بیشتر در اروپا (به جز شمالی ترین بخش های اسکاندیناوی)، بخش هایی از شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی زندگی می کند. همچنین این پرندگان در نیوزلند و جنوب شرقی استرالیا نیز به چشم می‌خورند. البته جالب است بدانید توکا در اصل یک گونه جنگلی از پرندگان است که حدود 150 سال پیش شروع به استعمار باغ ها و پارک های شهری کرده است. از این رو امروزه در بسیاری از شهرهای اروپایی، همانند گنجشک ها و کبوترها یک پرنده بسیار رایج به حساب می‌آید و در بسیاری از مناطق دیده می‌شود.

توکای سیاه

ناگفته نماند این پرندگان در ایران، به طور معمول در جنگل‌های خزری، کوه‌های کلیبر در آذربایجان شرقی، زاگرس میانی تا استان فارس و ارتفاعات کرمان دیده می‌شوند. باغ‌های جنوب البرز در اطراف تهران و مناطق پست خوزستان نیز از جمله مناطقی است که معمولاً توکاها در آن جوجه ریزی می‌کنند.

الگوهای رفتاری در توکاهای سیاه

جنس نر این پرنده عموماً آهنگسازان با استعدادی هستند. همچنین آنها اغلب در گله‌های بزرگ نیستند. اما گاهی اوقات با جفت خود وقت می‌گذرانند. در اواخر پاییز، در حالی که پرندگان شمال اروپا به جنوب غربی مهاجرت می‌کنند، پرندگان اروپای مرکزی عموماً در مکان‌های تولید مثل خود باقی می‌مانند. گفتنی است این گونه در جنگل‌ها و باغ‌ها زاد و ولد می‌کند و برای این منظور لانه ای مرتب، گِلی و فنجانی شکل می‌سازد.

تغذیه و رژیم غذایی؛ توکای سیاه چه می‌خورد؟

توکای سیاه همه چیزخوار است و طیف وسیعی از حشرات، کرم های خاکی، انواع توت ها و میوه ها را به عنوان غذای پرنده می‌خورد. با این حال نوع تغذیه این پرنده در فصل‌های مختلف، متفاوت است. مثلاً توکاها در بهار و تابستان عمدتاً از کرم ها، حشرات و سایر بی مهرگان کوچک تغذیه می‌کنند و در پاییز و زمستان به توت‌ها و میوه‌ها روی می‌آورند. شاید جالب باشد که بدانید کاترپیلارها (کرم پیله‌ ساز) یک منبع غذایی مهم در طول فصل تولید مثل توکاها هستند. از این رو توکاها خیلی وقتها روی زمین به دنبال این حشرات می‌گردند و آنها را در میان علف ها و برگ‌های مرده شکار می‌کنند. همچنین توکاها اغلب سر خود را به یک طرف خم می‌کنند تا به حرکت کرم های خاکی در زیر زمین گوش دهند.

توکای سیاه بیشتر بعد از بارش باران بیرون می آید. زیرا این دقیقاً همان این زمانی است که حلزون‌ها، کرم‌ها و حشرات زیادی در اطراف هستند که می‌توانند بخش عمده‌ای از غذای این پرندگان را تشکیل دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سایر پرندگان حشره خوار می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان «اطلاعات مربوط به چکاوک و گونه های آن» در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

توکای سیاه

نحوه تولید مثل و پرورش جوجه ها در توکای سیاه

فصل تولید مثل در اوایل بهار و از حدود ماه مارس شروع می‌شود و تا اواخر تابستان ادامه دارد. هر جفت از توکاهای سیاه معمولاً 2 تا 4 جوجه را در سال پرورش می‌دهد. لانه فنجانی شکل آنها که تقریباً به طور انحصاری توسط ماده ساخته شده، معمولاً در پایین درخت یا یک بوته قرار دارد. کلاچ شامل 4 تا 5 تخم است که رنگ قهوه ای مایل به سبز و آبی دارند و کمی کک و مکی هستند. این تخم‌ها اغلب توسط ماده و به مدت 13 روز انکوبه می‌شود. جوجه‌ها حدود دو هفته پس از جوجه ریزی از تخم بیرون می‌آیند و پس از آن هر دو والدین به بچه‌ها غذا می‌دهند. لازم به ذکر است جنس نر و ماده توکای سیاه تا مدتی بعد از اینکه جوجه ها لانه خود را ترک کردند، همچنان به مراقبت و محافظت شدید از آنها ادامه می‌دهند.

توکاهای سیاه چه صدایی از خود در می‌آورند؟

توکاهای سیاه پرندگان پر سر و صدایی هستند که انواع تریل و سوت را می‌سازند. پرنده های نر این گونه، به خاطر آواز بلند، خوش آهنگ و فلوت مانند خود معروف اند. از این رو اغلب روی شاخه‌های بالایی درختان یا پشت بام ها در حال آواز خواندن هستند. از این گذشته، صداهایی شامل صدای جیر جیر و تق تق نیز از این پرندگان در هنگام غروب شنیده می‌شود.

کلام آخر

توکای سیاه پرنده‌ای از خانواده (Turdidae) است که همانطور که گفتیم به آواز خوش و پرهای سیاه و براق خود معروف است. این پرنده که از جمله پرندگان بومی ایران نیز است در بسیاری از نقاط جهان به چشم می‌خورد و حتی در اروپا از جمله پرندگان شهری رایج به شمار می‌رود. در این مقاله از دانه مارکت اطلاعاتی را در خصوص ویژگی‌ها، نحوه تولید مثل و تغذیه این پرندگان با شما در میان گذاشتیم. حال نوبت شما است که با ما از تجربه رویارویی خود با این پرنده بگویید و یا نظرتان را در انتهای همین مطلب با دیگر خوانندگان، به اشتراک بگذارید. در پایان یادآور می‌شویم که برای خرید انواع دان پرنده و سایر غلات به صورت ارگانیک و تازه، تنها کافی است تا سری به دانه مارکت بزنید و سفارش خود را به صورت آنلاین در فروشگاه ما ثبت کنید.

3 نظر

  1. 9 ژوئن , 2023
    امین

    سلام
    ما یه جوجه شو خریدیم
    بزرگه ولی هنوز از دست غذا میخوره
    بالای کله ش هم هنوز کچله و پر نداره (عجیب)
    و متاسفانه دستی نیس
    ب نظرم کلا این حیوونایی ک بومی یه منطقه هستن رو نباید ب اسارت گرف
    بذار همون توو طبیعت زندگی شونو بکنن👍🏻👍🏻

    پاسخ
  2. 1 جولای , 2023
    حمید

    پدر منو در آورده هرچی خیار و سیزی تو باغچه کاشتم رو میاد برای این که کرم پیدا کنه زمین رو حفر میکنه نابود کرده چند بار تصمیم گرفتم با تیر بزنمش ولی اینقدر از صداش تو صبحهای زود خاطره دارم نتونستم .خدایی موندم چکارش کنم اصلا هم نمیترسه هرچی میترسونمش دوباره برمیگرده

    پاسخ
  3. 17 فوریه , 2024
    تارا

    نه ،بذار باشه ،اون روزیش تو باغچه توئه ،بذارش جای صدقه

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.